Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [7 z 34]

TS: Ograniczona odpowiedzialność przewoźników za utracony bagaż

Trybunał Sprawiedliwości w Strasburgu potwierdził, że odpowiedzialność przewoźników lotniczych za utratę bagażu jest ograniczona do 1134,71 EUR.

Zgodnie z prawem Unii odpowiedzialność wspólnotowego przewoźnika lotniczego w odniesieniu do pasażerów i ich bagażu jest regulowana przez konwencję montrealską2. Konwencja ta przewiduje, że odpowiedzialność przewoźników w przypadku zniszczenia, utraty, uszkodzenia lub opóźnienia bagażu jest ograniczona do wysokości 1000 specjalnych praw ciągnienia [SDR] w przypadku każdego pasażera (wysokość równoważna kwocie około 1134,71 EUR)3, chyba że pasażer złożył, w chwili gdy przekazany bagaż został wydany przewoźnikowi, specjalną deklarację interesu w dostawie do miejsca przeznaczenia i dokonał dodatkowej opłaty. W tym ostatnim przypadku przewoźnik ponosi bowiem co do zasady odpowiedzialność do wysokości nieprzekraczającej kwoty zadeklarowanej.

W dniu 14 kwietnia 2008 r. A. Walz złożył przeciwko przewoźnikowi lotniczemu Clickair pozew do sądu, w którym wniósł o zasądzenie od Clickair zapłaty na jego rzecz odszkodowania z tytułu utraty bagażu przyjętego na wykonany przez tego przewoźnika lot z Barcelony (Hiszpania) do Porto (Portugalia). W ramach tego pozwu A. Walz dochodził odszkodowania w łącznej kwocie 3200 EUR, z czego 2700 EUR odpowiada wartości utraconego bagażu, a 500 EUR - zadośćuczynieniu za krzywdę spowodowaną utratą tego bagażu. Rozpoznający spór Juzgado de lo Mercantil nº 4 de Barcelona (sąd gospodarczy nr 4 w Barcelonie, Hiszpana) zmierza do ustalenia, czy granica odpowiedzialności przewoźników lotniczych ustalona w konwencji montrealskiej w przypadku utraty bagażu obejmuje łącznie szkodę materialną i krzywdę, czy też przeciwnie, należy przyjąć, że szkoda materialna jest ograniczona do 1000 SDR, podczas gdy krzywda podlega innemu ograniczeniu w tej samej wysokości, w taki sposób, że całkowita granica odpowiedzialności wynikająca z zsumowania szkody materialnej i krzywdy wyniosłaby 2000 SDR. W swoim wyroku Trybunał stwierdził na wstępie, że konwencja montrealska nie zawiera jakichkolwiek definicji będących synonimami pojęć „préjudice” i „dommage”. Niemniej jednak, z uwagi na okoliczność, iż celem konwencji jest ujednolicenie przepisów dotyczących międzynarodowego transportu lotniczego, Trybunał uznał, że pojęcia te powinny być interpretowane w sposób jednolity i autonomiczny, niezależnie od różnego znaczenia nadawanego tym pojęciom w krajowych porządkach prawnych państw będących stronami tej konwencji. W związku z tym Trybunał dokonał wykładni odnośnego pojęcia szkody, opierając się w pierwszej kolejności na zwykłym znaczeniu pojęć préjudice i dommage, jakie należy nadać tym pojęciom w ogólnym prawie międzynarodowym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00