Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [14 z 34]

UOKiK: Deweloper wprowadzał konsumentów w błąd

Polski Związek Firm Deweloperskich wprowadzał konsumentów w błąd – uznała Prezes UOKiK. To kolejna decyzja wydana na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Wyniki badań przeprowadzanych przez TNS OBOP na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie pozostawiają złudzeń – aż 44 proc. z nas nie odróżnia, które informacje zawarte w przekazach reklamowych są prawdziwe, a które nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości. Praktyka Urzędu pokazuje, że często przedsiębiorcy wykorzystują ten fakt i walcząc o kolejnego klienta zapominają o rzetelności.
W grudniu 2007 roku weszła w życie ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Sformułowała ona tzw. czarną listę praktyk szczegółowo określającą zachowania przedsiębiorców, które mogą w sposób istotny zniekształcać decyzje handlowe słabszych uczestników rynku. Kładzie ona szczególny nacisk na obowiązek rzetelnego informowania, np. w reklamie, o produkcie lub usłudze. Do tej pory Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał już kilka decyzji na podstawie tej ustawy. W toku jest też kilka nowych postępowań.

Postępowanie w sprawie Polskiego Związku Firm Deweloperskich – organizacji zrzeszającej największych deweloperów w kraju – zostało wszczęte w kwietniu2008 r. W jego trakcie Urząd sprawdzał czy przedsiębiorca naruszył prawo wprowadzając konsumentów w błąd.

W grudniu 2007 roku z inicjatywy Związku powstał Katalog Zasad Umowy Deweloperskiej, który jest częścią przyjętego wcześniej Kodeksu Dobrych Praktyk. Jego celem miało być uregulowanie kwestii związanych z zakupem mieszkania. Związek na swojej stronie internetowej razem z informacjami o przyjęciu Katalogu poinformował o akceptacji przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Kodeksu Dobrych Praktyk. Sposób przekazania informacji mógł sugerować konsumentom, że Katalog Zasad Umowy Deweloperskiej również został zaakceptowany przez Urząd – była to informacja nieprawdziwa. Zdaniem UOKiK mogło to mieć istotne znaczenie dla konsumentów przy wyborze ewentualnego kontrahenta. Zabieg ten zwiększał bowiem wiarygodność oraz poziom zaufania konsumentów do tej regulacji i samych działań deweloperów zrzeszonych w Związku.
Prezes UOKiK uznała, że Polski Związek Firm Deweloperskich stosował nieuczciwe praktyki rynkowe i wprowadzał konsumentów w błąd. Przedsiębiorca musi umieścić decyzję Urzędu na swojej stronie internetowej przez 6 miesięcy i dwukrotnie opublikować sentencję decyzji na jednej z pięciu pierwszych stron dwóch dzienników o zasięgu ogólnopolskim. Na przedsiębiorcę została również nałożona kara finansowa w wysokości prawie 7 tys. zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00