Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [755 z 1558]

Wyrok NSA z dnia 28 listopada 2023 r., sygn. II OSK 586/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędziowie: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) sędzia NSA Małgorzata Miron Protokolant starszy asystent sędziego Piotr Zawadzki po rozpoznaniu w dniu 28 listopada 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej X sp. z o.o. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 10 listopada 2020 r., sygn. akt II SA/Wr 410/20 w sprawie ze skargi Gminy Y na decyzję Wojewody Dolnośląskiego z dnia 29 listopada 2019 r., nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od X sp. z o.o. z siedzibą w [...] na rzecz Gminy Y kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, wyrokiem z 10 listopada 2020 r., sygn. akt II SA/Wr 410/20, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy Y na decyzję Wojewody Dolnośląskiego z dnia 29 listopada 2019 r., nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej, uchylił zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji i zasądził od Wojewody na rzecz strony skarżącej zwrot kosztów postępowania.

Zaskarżoną decyzją Wojewoda Dolnośląski, po rozpatrzeniu odwołania Gminy Y oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, utrzymał w mocy decyzję Starosty Ząbkowickiego z 11 lutego 2019 r. (nr [...]) zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą X sp. z o.o. w [...] pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej [...] wraz z zasilaniem energetycznym w granicach działek nr [...] i nr [...] w [...]. Z uzasadnienia decyzji Wojewody wynika, że planowane zamierzenie budowlane polega na budowie wieży stalowej (wys. 61,45 m n.p.t.) z systemem anten, która ma być zlokalizowana na terenie działki [...], [...] w [...]. Stacja bazowa składać się będzie łącznie z dziewięciu anten sektorowych, umieszczonych na wysokości 59 m n.p.t. skierowanych na azymut 0°, 90° i 210° (po trzy anteny w każdym sektorze). Kąt pochylenia wiązek anten (tilt) wynosi 0° - 12°. Największa równoważna moc promieniowana izotropowo (EIRP) pojedynczej anteny ma wynosić 1381 W. Natomiast największa częstotliwość ma wynosić 2100 MHz. W ocenie Wojewody decyzja Starosty zasadnie stwierdza, że w sprawie wystąpiły przesłanki do zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę, określone w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm., dalej: P.b.). Inwestycja – zdaniem Wojewody – zgodna jest z obowiązującym planem miejscowym przyjętym uchwałą Rady Miejskiej w [...] z 18 marca 2004 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Y (Dz. Urz. Woj. [...]r. Nr [...], poz. [...], dalej: m.p.z.p.). Obiekt stacji bazowej projektowany jest na terenie o funkcji istniejących urządzeń i obiektów w zakresie obsługi komunikacji kołowej (symbol KS). Ponieważ m.p.z.p. nie przewiduje lokalizacji inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej należało przyjąć, że tego rodzaju inwestycja nie jest sprzeczna z funkcją o symbolu KS. Przyjęcie w takim przypadku wykładni proinwestycyjnej nakazuje art. 46 ust. 2 ustawy z 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2062, ze zm.). Inwestycja – zdaniem Wojewody – nie wymagała uprzedniego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W decyzji odwoławczej powołano się przy tym na przepisy: ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2018 r., poz. 2081, dalej: u.i.o.ś.), ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016 r., poz. 71, dalej: r.m.z.o.ś.). Wojewoda zaznaczył, że moc EIRP anten sektorowych wynosi od 759 W do 1381 W. Podkreślił, że projekt budowlany dotyczy inwestycji, która nie należy do przedsięwzięć mogących zawsze lub znacząco oddziaływać na środowisko, o których stanowi § 2 ust. 1 pkt 7 oraz § 3 ust. 1 pkt 8 r.m.z.o.ś. Wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania anten sektorowych, nie będą one przebiegały w odległości do 70 m od środka elektrycznego przez miejsca dostępne dla ludności (rozumiane jako obszar na wysokościach do 2 m wzwyż nad powierzchnią terenu, nad dachami budynków, na balkonach budynków mieszkalnych itp. z wyjątkiem miejsc, do których dostęp ludności jest zabroniony lub niemożliwy bez użycia sprzętu technicznego).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00