Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [33 z 1025]

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 19 marca 2024 r., sygn. II SAB/Łd 5/24

Dnia 19 marca 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Michał Zbrojewski Sędziowie: Sędzia WSA Robert Adamczewski Asesor WSA Beata Czyżewska (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 19 marca 2024 roku sprawy ze skargi J. M. na bezczynność Burmistrza W. w sprawie udostępnienia informacji publicznej 1. stwierdza, że Burmistrz W. dopuścił się bezczynności oraz, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; 2. umarza postępowanie sądowoadministracyjne w zakresie zobowiązania organu do załatwienia wniosku J.M. z dnia 25 listopada 2023 roku; 3. zasądza od Burmistrza W. na rzecz skarżącego J. M. kwotę 100 (sto) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Pismem z 31 grudnia 2023 r. J.M. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na bezczynność Burmistrza W. w sprawie udostępnienia informacji publicznej, domagając się: pkt 1 - zobowiązania organu do załatwienia wniosku z 5 lipca 2023 r.; pkt 2 - zasądzenia od organu na rzecz skarżącego kosztów postępowania według norm przepisanych.

W treści skargi jej autor podniósł zarzuty naruszenia przez organ art. 61 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. oraz art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Skarżący wyjaśnił, że za pomocą poczty elektronicznej na adres [...]@[...].[...] opublikowany w serwisie internetowym Urzędu Miasta W. 25 listopada 2023 r. złożył sporny wniosek. Termin do udostępnienia przedmiotowej informacji publicznej upłynął, zgodnie z art. 13 ust. 1 u.d.i.p., pierwszego dnia roboczego po 14 dniach od złożenia wniosku, czyli 11 grudnia 2023 r. Burmistrz W. jest organem zobowiązanym do pełnienia funkcji zarządu dróg gminnych oraz wewnętrznych należących do gminy. Zakres wniosku obejmuje informację publiczną, jaką jest organizacja ruchu i zmiana statusu drogi, jak również działania w tym zakresie oraz dokumenty z nimi związane.

W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie i wyjaśnił, że J.M. za pośrednictwem e-mail: [...]@[...].[...] 25 listopada 2023 r. przesłał na adres pocztowy Urzędu Miejskiego w W.: [...]@[...].[...] prośbę o przesłanie na jego adres e-mail: informacji na temat działań zrealizowanych oraz zaplanowanych odnośnie do zmiany statusu drogi wewnętrznej łączącej drogi [...] i [...] w związku z ustaleniem poczynionym podczas i po spotkaniu 28 sierpnia 2023 r.; dokumentów wytworzonych, otrzymanych oraz wysłanych w związku z tymi działaniami. Powyższy e-mail został odebrany przez pracownika sekretariatu Urzędu Miejskiego w W. 27 listopada 2023 r., to jest w poniedziałek - pierwszy dzień pracy Urzędu, w którym możliwe było odebranie e-mail ze skrzynki urzędu. Prośba zawarta w wiadomości J.M. nie została potraktowana jako wniosek o udzielenie informacji publicznej w trybie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2022 r. poz. 902). Organ ocenił, że J.M. jest zainteresowany sprawą zmiany statusu drogi wewnętrznej (nie będącej drogą publiczną i nie będącej własnością gminy W.), na drogę gminną. Autor wniosku odniósł się do spotkania jakie miało miejsce 28 sierpnia 2023 r. na terenie granicy powiatu [...] i [...] – [...] [...] m. S./ S., [...] między m. M., a W.. Celem spotkania była wizja w terenie w celu weryfikacji stałej organizacji ruchu drogowego na granicy powiatu [...] i [...]. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele ww. powiatów oraz pracownik Urzędu Miejskiego w W. W wyniku tego spotkania ustalono, że gmina W. dokona analizy ewentualnej zmiany statusu drogi wewnętrznej na drogę gminną, co umożliwi w przyszłości zmianę organizacji ruchu w tym miejscu. E-mail J.M. został potraktowany jako pismo w sprawie ewentualnej zmiany statusu drogi zgodnie z art. 241 k.p.a. Na taki wniosek należy odpowiedzieć w terminie miesiąca - art. 244 w związku z art. 237 § 1 k.p.a. Z uwagi na natłok spraw do załatwienia oraz okres świąteczny, organ nie zdążył udzielić odpowiedzi na wniosek w terminie do 27 grudnia 2023 r. Odpowiedź do J.M. została wysłana 8 stycznia 2024 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00