Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [15 z 1874]

Finansowanie działalności a obowiązki informacyjne organów publicznych - Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2024 r., sygn. III OSK 262/23

Organy administracji publicznej są zobowiązane do udostępniania jedynie takich informacji publicznych, które istnieją i są w ich posiadaniu w chwili złożenia wniosku, a obowiązek finansowania działalności przez organ administracji publicznej nie implikuje obowiązku posiadania informacji publicznej o tej działalności.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski Protokolant: starszy asystent sędziego Łukasz Sielanko po rozpoznaniu w dniu 14 lutego 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 października 2022 r., sygn. akt II SAB/Wa 506/22 w sprawie ze skargi S. w W. na bezczynność Ministra Obrony Narodowej w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 3 lipca 2020 r. o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 14 października 2022 r., sygn. akt II SAB/Wa 506/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę S. w W. na bezczynność Ministra Obrony Narodowej w przedmiocie rozpoznania wniosku z 3 lipca 2020 r. o udostępnienie informacji publicznej.

Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

Wnioskiem z 3 lipca 2020 r. Stowarzyszenie zwróciło się do Ministra Obrony Narodowej o udostępnienie informacji w zakresie: 1) poniesionych kosztów funkcjonowania Podkomisji ds. Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego, od dnia powołania komisji do dnia udzielenia odpowiedzi na wniosek; 2) umów, faktur, rachunków dokumentujących powyższe koszty; 3) gdzie i kiedy zaplanowano konferencję, o której mowa w artykule pod wskazanym we wniosku linkiem.

W piśmie z 21 lipca 2020 r. Minister poinformował wnioskodawcę, że Podkomisja nadal prowadzi swoje prace i funkcjonuje w oparciu o roczny budżet - informacja o planowanym budżecie Podkomisji na 2020 r. jest ogólnie dostępna (pod podanym linkiem). Informacja ta została uzupełniona w piśmie z 7 sierpnia 2020 r. poprzez wskazanie, że w 2020 r. Podkomisja ma do dyspozycji 2 mln 746 zł i działa zgodnie z art. 140 ust. 4 ustawy z 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze, przepisami rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z 14 czerwca 2012 r. w sprawie organizacji oraz działania Komisji Badania Wypadków Lotnictwa Państwowego oraz przepisami decyzji nr 306/MON Ministra Obrony Narodowej z 29 sierpnia 2019 r. w sprawie powołania podkomisji do ponownego zbadania wypadku lotniczego. Organ wskazał także, że Podkomisja nie jest komórką organizacyjną Urzędu Ministerstwa Obrony Narodowej,

a organem właściwym do udzielenia informacji publicznej dotyczącej działalności Podkomisji jest jej przewodniczący, w związku z czym pytania dotyczące przebiegu prac, w tym planowanych konferencji, należy kierować bezpośrednio do przewodniczącego Podkomisji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00