Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [9 z 465]

Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.131.2024.2.AP

Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 5 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 marca 2024 r. (wpływ 25 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na zabytki w części dotyczącej odliczenia wydatków poniesionych w 2022 r. i 2023 r. na przeprowadzenie w nieruchomości prac restauratorskich i robót budowlanych.

Jest Pan jedynym właścicielem budynku mieszkalnego, który wpisany jest do miejskiej ewidencji zabytków. Budynek był w złym stanie technicznym i wymagał poniesienia dużych nakładów, aby przywrócić stan pierwotny. W 2022 r. rozpoczął Pan prace budowlane, konserwatorskie, których część została zakończona w 2023 r. Prace prowadzone będą również w 2024 r. i w 2025 r. Prace te prowadzone były zgodnie z wydanymi pisemnie 9 czerwca 2022 r. zaleceniami miejskiego konserwatora zabytków, który posiada uprawnienia wojewódzkiego konserwatora. Na wszystkie dokonane do tej pory prace posiada Pan faktury od podatników podatku VAT niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku. Nie dokonał Pan odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł Pan wydatek na zabytek, nie odliczył Pan poniesionych wydatków w ramach innej ulgi, wydatki nie zostały w jakikolwiek sposób zwrócone, wydatki nie wykraczają poza zakres prac i robót określonych w zaleceniach konserwatorskich.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, opłacającym podatek, według 19% stawki podatku. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy.

Na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie posiada Pan jeszcze zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

W piśmie z 22 marca 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że działalność gospodarczą prowadzi od 7 października 2004 r. w zakresie produkcji sprężyn. Prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów, rozlicza się Pan podatkiem liniowym. Wniosek dotyczy budynku znajdującego się w …, wybudowanego w ... r., znajdującego się w gminnej ewidencji zabytków …. Nieruchomość otrzymał Pan 27 kwietnia 2022 r. w formie darowizny od ojca …, na którą sporządzony został akt notarialny.

W momencie odliczania podatku będzie Pan właścicielem budynku. Budynku tego nie zamierza Pan sprzedawać. Wszystkie koszty, jakie do tej pory zostały poniesione, wykonane zostały po nabyciu przez Pana nieruchomości, gdy był Pan już jego jedynym właścicielem. Prace rozpoczęły się w czerwcu 2022 r. i cały czas trwają. Ze względu na fatalny stan budynku ogromną część wykonuje Pan sam metodą gospodarczą, aby zminimalizować koszty, lecz prac specjalistycznych, takich jak, np. remont kapitalny dachu, nie był Pan w stanie sam wykonać, prace remontowe dachu rozpoczęły się już jesienią 2022 r.

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac zwrócił się Pan do miejskiego konserwatora zabytków - …, który wydał 9 czerwca 2022 r., opinię konserwatorską w sprawie remontu budynku, która podaje warunki konserwatorskie, zgodnie z art. 27 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z 23 lipca 2003 r.(t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840).

Z uwagi na fakt, że jest to budynek wpisany do gminnej ewidencji zabytków, do przeprowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich, robót budowlanych, nie było konieczności uzyskania pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków. Cały budynek jest objęty ochroną konserwatora.

Na wszystkie wydatki już poniesione posiada Pan faktury dokumentujące ich wykonanie od czynnych podatników podatku od towarów i usług, żadna z robót nie była wykonywana przez podatników zwolnionych z VAT, wszystkie faktury wystawione są tylko na Pana imię i nazwisko.

Budynek stanowi zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust 1 pkt 1 lit. c) ustawy, tj. ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania zabytki nieruchome będące, w szczególności dziełami architektury i budownictwa.

Do tej pory poniósł Pan już wydatki na prace konserwatorskie, zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, tj. „... działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań”, poprzez całkowitą wymianę dachu, wykonanie drenażu opaskowego wokół budynku oraz izolację przeciwwilgociową, która zatrzymała destrukcję budynku.

Wykonano również prace restauratorskie, zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami - działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań, czyli całkowita wymiana okien, zgodnie z warunkami wydanymi w opinii, które mają przywrócić historyczny podział (wielokwaterowy) z wykorzystaniem archiwalnych zdjęć.

Stolarka drzwiowa również musi zostać poddana renowacji. Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, wykonane zostały lub będą wykonane roboty budowlane polegające na wymianie wewnętrznej instalacji elektrycznej, gazowej i kanalizacyjnej, zostanie wykonane ocieplenie budynku.

Cały zakres prac wykonuje Pan, jak również będzie wykonywał, zgodnie z zaleceniami uzyskanymi od miejskiego konserwatora zabytków.

Wszystkie poniesione wydatki nie zostały i nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie zostały odliczone w ogóle w żadnej innej formie opodatkowania, nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania w związku z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą. Nie zamierza Pan również skorzystać z innych ulg podatkowych w rozumieniu ustawy Ordynacja podatkowa. Żadne z prac nie wykroczyły i nie wykroczą poza wytycznymi określonymi przez miejskiego konserwatora zabytków i nie zostały wykonane niezgodnie z tymi warunkami.

Wydatki nie będą sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone w jakiejkolwiek formie, nakłady ponoszone są wyłącznie z własnych środków. Do dnia złożenia uzupełnienia wniosku nie sporządził Pan jeszcze zeznania podatkowego za 2023 r., chciałby Pan skorzystać z możliwości ich odliczenia już w zeznaniu za ten rok, lecz uzależnione jest to od stanowiska Organu podatkowego i wydanej interpretacji w tej sprawie.

Prace budowlane na pewno będą jeszcze ponoszone przez okres dwóch lat i chciałby Pan również w przyszłości skorzystać z możliwości ich odliczenia w ramach „ulgi na zabytki”.

Pytanie

Czy w podanym stanie faktycznym, na podstawie art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie Pan mógł odliczyć wydatki poniesione na prace restauratorskie i roboty budowlane, na podstawie posiadanych zaleceń miejskiego konserwatora zabytków, zgodnie ze stanem prawnym do 31 grudnia 2022 r. oraz czy zaświadczenie potwierdzające wykonanie tych prac może zostać wystawione przez miejskiego konserwatora zabytków, posiadającego uprawnienia wojewódzkiego konserwatora zabytków?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pierwszą część pytania dotyczącą możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. W zakresie drugiej części pytania dotyczącej zaświadczenia potwierdzającego wykonania prac restauratorskich i robót budowlanych, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

W stanie prawnym w 2022 r., zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;

3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.

W myśl ust. 2 pkt 2, odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków.

W związku z powyższym uważa Pan, że przysługuje Panu ulga na zabytki, ponieważ zgodnie z przepisami obowiązującymi w 2022 r. do skorzystania z ulgi w przypadku nieruchomości wpisanej do gminnej ewidencji zabytków, wystarczyło posiadanie na piśmie zaleceń konserwatorskich.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

1 stycznia 2022 r. ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) do ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) został dodany art. 26hb.

Zgodnie z treścią tego przepisu (art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;

3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.

Podkreślić jednak należy, że ustawa z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), która wchodzi w życie 1 stycznia 2023 r. zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące wskazanej ulgi.

Z treści złożonego przez Pana wniosku wynika, że jest Pan jedynym właścicielem budynku mieszkalnego, który wpisany jest do miejskiej ewidencji zabytków. Budynek był w złym stanie technicznym i wymagał poniesienia dużych nakładów, aby przywrócić stan pierwotny. W 2022 r. rozpoczął Pan prace budowlane, konserwatorskie, których część została zakończona w 2023 r. Prace prowadzone będą również w 2024 r. i w 2025 r. Prace te prowadzone były zgodnie z wydanymi pisemnie 9 czerwca 2022 r. zaleceniami miejskiego konserwatora zabytków, który posiada uprawnienia wojewódzkiego konserwatora. Na wszystkie dokonane do tej pory prace posiada Pan faktury od podatników podatku VAT niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku. Nie dokonał Pan odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł Pan wydatek na zabytek, nie odliczył Pan poniesionych wydatków w ramach innej ulgi, wydatki nie zostały w jakikolwiek sposób zwrócone, wydatki nie wykraczają poza zakres prac i robót określonych w zaleceniach konserwatorskich. Prowadzi Pan działalność gospodarczą i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych opłacającym podatek według 19% stawki podatku. Na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie posiada Pan jeszcze zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie odpowiednio tych prac lub robót. Wniosek dotyczy budynku wybudowanego w 1930 r., który znajduje się w gminnej ewidencji zabytków .... Nieruchomość otrzymał Pan 27 kwietnia 2022 r. w formie darowizny od ojca, na którą sporządzony został akt notarialny.

W momencie odliczania podatku będzie Pan właścicielem budynku. Budynku tego nie zamierza Pan sprzedawać. Wszystkie koszty zostały poniesione po nabyciu przez Pana nieruchomości, gdy był Pan już jego jedynym właścicielem. Prace rozpoczęły się w czerwcu 2022 r. i cały czas trwają. Ze względu na fatalny stan budynku ogromną część wykonuje Pan sam metodą gospodarczą, aby zminimalizować koszty, lecz prac specjalistycznych, takich jak, np. remont kapitalny dachu, nie był Pan w stanie sam wykonać, prace remontowe dachu rozpoczęły się już jesienią 2022 r. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac zwrócił się Pan do miejskiego konserwatora zabytków, który wydał 9 czerwca 2022 r., opinię konserwatorską w sprawie remontu budynku, która podaje warunki konserwatorskie. Cały budynek jest objęty ochroną konserwatora. Cały zakres prac wykonuje Pan, jak również będzie wykonywał, zgodnie z zaleceniami uzyskanymi od miejskiego konserwatora zabytków. Wszystkie poniesione wydatki nie zostały i nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie zostały odliczone w ogóle w żadnej innej formie opodatkowania, nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania w związku z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą. Nie zamierza Pan również skorzystać z innych ulg podatkowych w rozumieniu ustawy Ordynacja podatkowa. Żadne z prac nie wykroczyły i nie wykroczą poza ramy określone przez miejskiego konserwatora zabytków i nie zostały wykonane niezgodnie z tymi warunkami. Wydatki nie będą sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone w jakiejkolwiek formie, nakłady ponoszone są wyłącznie z własnych środków.

Z tego względu, przy rozpatrywaniu skutków podatkowych przedstawionego przez Pana stanu faktycznego, należy mieć na uwadze brzmienie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące do 31 grudnia 2022 r.

W myśl art. 26hb ust. 2 ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;

3)ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.

Stosownie do art. 26hb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w

1) ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;

2) ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury;

3) ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.

Jak stanowi art. 26hb ust. 4 ww. ustawy:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:

1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;

2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 26hb ust. 5 ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

Jak stanowi art. 26hb ust. 7 ww. ustawy:

Odliczenia wydatków, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki;

2)ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.

Stosownie do art. 26hb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

W myśl art. 26hb ust. 9 ww. ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26hb ust. 11 cyt. ustawy:

W przypadku skorzystania z odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1, stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie stosuje się.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 ww. ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043);

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c)-e) ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Zauważyć jednak należy, że przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęć takich jak: prace konserwatorskie, restauratorskie, roboty budowlane, zabytek nieruchomy, dlatego też - zgodnie z treścią art. 26hb ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - należy odnieść się do stosownych uregulowań ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 przywołanej wyżej ustawy terminy te oznaczają:

-prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);

-prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);

-roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).

Stosownie do art. 5 pkt 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:

Opieka nad zabytkiem sprawowana przez jego właściciela lub posiadacza polega, w szczególności, na zapewnieniu warunków: prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku.

Z kolei, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy:

Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a)krajobrazami kulturowymi,

b)układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c)dziełami architektury i budownictwa,

d)dziełami budownictwa obronnego,

e)obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f)cmentarzami,

g)parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h)miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

Jak natomiast stanowi art. 27 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:

Na wniosek właściciela lub posiadacza zabytku wojewódzki konserwator zabytków przedstawia, w formie pisemnej, zalecenia konserwatorskie, określające sposób korzystania z zabytku, jego zabezpieczenia i wykonania prac konserwatorskich, a także zakres dopuszczalnych zmian, które mogą być wprowadzone w tym zabytku.

W myśl art. 3 pkt 7, 7a i 8 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

-robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;

-przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego;

-remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Tak więc, według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ulga jest zachętą podatkową polegającą na odliczeniu od podstawy opodatkowania:

·50% kwoty poniesionych wydatków na wpłaty na fundusz remontowy oraz na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane dotyczące zabytku (wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków),

·wydatku na nabycie zabytku wpisanego do rejestru zabytków, nie więcej niż kwota odpowiadająca iloczynowi 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej tego zabytku; limit odliczenia na wszystkie inwestycje podatnika z tego tytułu nie może przekroczyć 500 000 zł. Z ulgi mogą skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

W przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:

·być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,

·posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

·posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków,

·posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

·dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

·odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,

·wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,

·wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.

W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu/przychodu podatnika jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie/przychodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że podatnik, który poniesie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym, może odliczyć 50% tych wydatków od podstawy opodatkowania, z tytułu ulgi na zabytki. Musi jednak spełnić wszystkie warunki do skorzystania z tej ulgi przedstawione powyżej, w tym musi posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy prace budowlane, konserwatorskie prowadzone były zgodnie z wydanymi pisemnie 9 czerwca 2022 r. zaleceniami miejskiego konserwatora zabytków, który posiada uprawnienia wojewódzkiego konserwatora. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac zwrócił się Pan do miejskiego konserwatora zabytków, który wydał 9 czerwca 2022 r. opinię konserwatorską w sprawie remontu budynku, która podaje warunki konserwatorskie. Wskazał Pan również, że jest to budynek wpisany do gminnej ewidencji zabytków. Do przeprowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich, robót budowlanych, nie było konieczności uzyskania pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków. Cały budynek jest objęty ochroną konserwatora. Cały zakres prac wykonuje Pan, jak również będzie wykonywał, zgodnie z zaleceniami uzyskanymi od miejskiego konserwatora zabytków.

W Pana sprawie wszystkie warunki uprawniające do zastosowania ulgi na zabytki nie zostały spełnione, zatem nie ma Pan prawa do zastosowania tej ulgi, bowiem posiada Pan jedynie sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków, natomiast nie posiada Pan sporządzonego na piśmie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym, na podstawie art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będzie Pan mógł odliczyć wydatków poniesionych na prace restauratorskie i roboty budowlane, na podstawie posiadanych zaleceń miejskiego konserwatora zabytków, zgodnie ze stanem prawnym do 31 grudnia 2022 r.

Zastrzec jednak należy, że - z uwagi na omówioną powyżej nowelizację przepisów w tym zakresie - odliczenia wydatków będzie Pan mógł dokonać w zeznaniu podatkowym dopiero po otrzymaniu zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie robót zgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pana zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00