Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [238 z 334]

Interpretacja indywidualna z dnia 15 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.23.2024.2.RST

Posiadanie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz miejsce opodatkowania usług.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 stycznia 2024 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Państwa wniosek z 16 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz miejsca opodatkowania usług. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 28 marca 2024 r. (data wpływu 28 marca 2024 r.) oraz pismem z 4 kwietnia 2024 r. (wpływ 4 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka („Wnioskodawca”) zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT czynny, jest spółką brytyjską założoną (…) 1993 r. Wnioskodawca sprzedaje (…), jak też gotowe (…) („Towary”). Towary sprzedawane będą wyłącznie na zasadach B2B, czyli na rzecz przedsiębiorców. Wnioskodawca nie oferuje produktów klientom indywidualnym (konsumentom), na zasadach B2C. Towary będą nabywane w celu dalszej odsprzedaży przez Wnioskodawcę na terytorium Polski, Unii Europejskiej, jak w krajach poza terytorium Unii Europejskiej, a następnie magazynowane będą w Polsce. Sprzedaż będzie się odbywała z terytorium Polski również do klientów z całego świata.

Aktualnie Spółka wykorzystuje w swojej działalności magazyn w Wielkiej Brytanii. Również w Wielkiej Brytanii znajduje się zarząd oraz dział operacyjny obejmujący zespoły pracowników zajmujących się sprzedażą, finansami oraz dział IT.

Spółka zamierza z końcem marca 2024 r. zakończyć wynajmowanie pomieszczeń magazynowych w Wielkiej Brytanii, ponieważ jej zarząd podjął decyzję o przeniesieniu magazynu z Wielkiej Brytanii do Polski. Jednakże Wnioskodawca będzie nadal utrzymywał biuro sprzedaży w Wielkiej Brytanii, w którym w dalszym ciągu będą przetwarzane i wprowadzane do systemu ERP wszystkie zamówienia, wystawiane będą faktury sprzedażowe oraz podejmowane będą wszystkie decyzje dotyczące cen i warunków płatności.

Na podstawie umowy zawartej w dniu (…) 2023 r. ze spółką B. SP. z o.o. („Wynajmujący”), na rzecz Wnioskodawcy świadczone będą przez Wynajmującego usługi wynajmu powierzchni magazynowej, biurowej oraz miejsc parkingowych. Wnioskodawca wynajmie od Wynajmującego (…) m2 powierzchni magazynowej, (…) m² powierzchni biurowej i socjalnej, a także (…) miejsc parkingowych wraz z prawem do niewyłącznego korzystania z pozostałej infrastruktury parku. Wnioskodawca może korzystać również z placu znajdującego się przed wynajmowanymi pomieszczeniami w celu załadunku i wyładunku towarów. Wnioskodawca zatrudni w Polsce pracowników, którzy będą wykonywać pracę w wynajętych pomieszczaniach. Będą oni odbierali i wysyłali zamówienia złożone wcześniej przez klientów w biurze sprzedaży w Wielkiej Brytanii. W magazynie będzie też prowadzona kontrola jakości towarów otrzymanych w celu zapewnienia, że są one zgodne ze specyfikacjami.

Wynajęte przez Wnioskodawcę w Polsce pomieszczenia będą używane wyłącznie przez pracowników Wnioskodawcy i będą oni mieli do nich wyłączny dostęp. Wynajmujący będzie zobowiązany do uzgadniania z Wnioskodawcą terminów wizyt w przedmiocie najmu z 24-godzinnym wyprzedzeniem.

W nagłych przypadkach Wynajmujący będzie uprawniony do wizytowania przedmiotu najmu poza zwykłymi godzinami pracy Najemcy i bez konieczności uprzedniej notyfikacji. Z wyjątkiem przypadków nagłych, każda wizyta Wynajmującego lub osoby upoważnionej przez Wynajmującego w przedmiocie najmu może odbyć się jedynie w obecności przedstawiciela Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie miał prawo do zainstalowania i utrzymywania (na swój koszt i na własne ryzyko) różnego rodzaju znaków oraz nośników reklamowych ze swoją nazwą lub logo w widocznym miejscu na fasadzie budynku, przy głównym wejściu, a także w jakimkolwiek innym miejscu przedmiotu najmu.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1)od kiedy Państwa Spółka tj. (…) jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik VAT;

Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik VAT od (…) 2023 r.

2)przez jaki okres czasu Państwa Spółka zamierza prowadzić opisaną we wniosku działalność na terytorium Polski;

Spółka wynajęła magazyn w Polsce na 5 lat i jest to minimalny okres przez który Spółka zamierza prowadzić opisaną we wniosku działalność w Polsce. Za 4 lata, przed przedłużeniem umowy najmu, Spółka dokona oceny działalności na terytorium Polski i wówczas podejmie decyzje czy ją kontynuować.

3)gdzie, w Polsce czy w Wielkiej Brytanii, podejmowane będą istotne decyzje dotyczące działalności Spółki na terytorium Polski;

Istotne decyzje dotyczące działalności Spółki na terytorium Polski będą podejmowane w Wielkiej Brytanii.

4)jakie konkretnie zadania / czynności będą wykonywali pracownicy Państwa Spółki na terytorium Polski, należało wyjaśnić w tym również wskazać ilu pracowników zastanie zatrudnionych i na jaki okres zastaną zatrudnieni;

Spółka zatrudnia w Polsce (…) pracowników magazynu, (…) osoby techniczne i (…) osobą w dziale wysyłki.

Wszyscy pracownicy zostali zatrudnieni na trzymiesięczny okres próbny (umowa o pracę). Po okresie próbnym pracownicy zostaną zatrudnieni na umowę o pracę na czas nieokreślony.

Pracownicy zatrudnieni są na stanowiskach:

  • Kierownik magazynu (Warehouse manager Poland),
  • Lider magazynu (Warehouse supervisor),
  • Lider logistyki (Logistics supervisor),
  • Inspektor jakości (Quality inspector),
  • Asystent techniczny (Technical assistant),
  • Pracownik magazynowy (Warehouse assistant).

Zadania/czynności wykonywane przez kierownika magazynu (Warehouse manager Poland):

  • Odpowiedzialność za sprawne i wydajne funkcjonowanie magazynu, skuteczna komunikacja z bezpośrednim kierownictwem w Wielkiej Brytanii, innymi działami wewnętrznymi oraz zewnętrznymi partnerami zajmującymi się logistyką i dostawami;
  • Nadzorowanie bezpiecznego odbioru, składowania i terminowej wysyłki towarów, upewniając się, że spełnione są wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • Odpowiedzialność za bezpieczeństwo budynku;
  • Upewnianie się, że cele w zakresie produktywności zostały osiągnięte;
  • Zarządzanie zespołem poprzez liderów (Team Leaderów);
  • Zarządzanie odbiorem towarów, kompletowaniem zamówień, pakowaniem i dystrybucją;
  • Utrzymywanie bezpieczeństwa w budynku, upewniając się, że alarmy są odpowiednio ustawione i dostępność na wezwanie, jeśli zajdzie taka potrzeba;
  • Zarządzanie i zachęcanie do pozytywnej kultury bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • Zapewnienie bezpieczeństwa i konserwacji całego wyposażenia magazynu, łącznie z planową konserwacją pojazdów, maszyn i sprzętu;
  • Zarządzanie pracownikami, w tym rekrutacja, szkolenia, wnioski urlopowe, nadgodziny, podział pracy, przeglądy, plany rozwoju osobistego i rutynowe informacje zwrotne dla personelu;
  • Promowanie pozytywnej atmosfery pracy poprzez zachęcanie do dobrej komunikacji pomiędzy wszystkimi współpracownikami i konstruktywnego rozwiązywania wszelkich problemów;
  • Wykazywanie efektywności jako członek zespołu wyższego szczebla poprzez konsekwentne postępowanie zawodowe i wzorowe zachowanie;
  • Aktualizacja systemu kontroli zapasów , zarządzanie rotacją zapasów (FIFO) i zarządzanie zapasami wszystkich produktów.

Zadania/czynności wykonywane przez lidera magazynu (Warehouse supervisor):

  • Nadzorowanie codziennych działań w ramach działalności magazynu;
  • Kontrola przepływu zamówień przez magazyn;
  • Upewnianie się, że wszyscy pracownicy są w pełni przeszkoleni i dokładnie przestrzegają procedur magazynowych;
  • Upewnianie się, że zamówienia priorytetowe są zbierane, sprawdzane, pakowane i wysyłane tego samego dnia, aby dotrzymać terminów odbioru przez przewoźnika;
  • Upewnianie się, że wszystkie przepisy i regulacje BHP są zawsze przestrzegane;
  • Zapewnianie wydania optymalnej ilości zamówień, aby zapobiec problemom z przechowywaniem w magazynie;
  • Identyfikacja wąskich gardeł w przepływie zamówień przez magazyn.

Zadania/czynności wykonywane przez lidera logistyki (Logistics supervisor):

  • Kierowanie i zarządzanie codziennymi działaniami w ramach Działu Administracji Operacyjnej oraz zapewnienie, że zespół stosuje aktualne procedury zgodności w odniesieniu do importu, eksportu i ceł;
  • Zarządzanie harmonogramem przesyłek przychodzących i koordynacja działań z firmami spedycyjnymi i wyznaczonym agentem celnym w celu odprawy celnej;
  • Przygotowywanie i zarządzanie kluczową dokumentacją eksportową, w tym fakturami handlowymi i listami przewozowymi;
  • Zapewnienie zgodności z przepisami międzynarodowymi i wymogami eksportowymi specyficznymi dla danego kraju;
  • Koordynacja z wewnętrznymi zespołami w celu uzyskania dokładnej i kompleksowej dokumentacji;
  • Sprawdzanie poprawności dokumentów eksportowych;
  • Prowadzenie dokumentacji związanej z importem i eksportem.

Zadania/czynności wykonywane przez Inspektora jakości (Quality inspector):

  • Zapewnianie efektywnego funkcjonowanie polskiego centrum kontroli jakości, odpowiadając za funkcje laboratorium testowego druku;
  • Monitorowanie kontroli jakości wszystkich produktów od dostawców;
  • Odpowiedzialność za zarządzanie procesami za pomocą funkcji kontroli jakości;
  • Zapewnianie dostaw towarów wysokiej jakości, zgodnych z oczekiwaniami klientów;
  • Raportowanie wyników kontroli jakości i eskalacji;
  • Prowadzenie wewnętrznych szkoleń dla personelu kontroli jakości / działu technicznego, jeśli to konieczne;
  • Prowadzenie rozmów z wyższą kadrą kierowniczą i dostawcami, gdy pojawiają się problemy z kontrolą jakości.

Zadania/czynności wykonywane przez asystenta technicznego (Technical assistant):

  • Pomoc kierownikowi kontroli jakości w kontroli, testowaniu i monitorowaniu przychodzących towarów;
  • Przyjmowanie i przetwarzanie zgłoszeń serwisowych od klientów i/lub personelu Spółki zgodnie z ustalonymi procedurami;
  • Odpowiednia konserwacja i aktualizacja systemów tj. konsoli serwisowej SCC SalesForce i systemu SCC ERP;
  • Sprawdzanie, testowanie i potwierdzanie informacji o usterkach produktów;
  • Tworzenie raportów na temat ustaleń;
  • Upewnianie się, że zwroty towarów są prawidłowo przetwarzane w systemie księgowym;
  • Przekazywanie współpracownikom i klientom informacji o odbiorach zwrotów towarów;
  • Prowadzenie dokumentacji i przesyłanie jej do zespołu technicznego;
  • Wszelkie inne uzasadnione działania niezbędne do zapewnienia wsparcia technicznego;
  • Kontrola i pomiary przychodzących produktów zgodnie z ustalonymi protokołami;
  • Rejestrowanie przychodzących produktów w ustalonych systemach kontroli jakości;
  • Testowanie druku przychodzących produktów zgodnie z ustalonymi protokołami;
  • Produkcja etykiet komponentów przy użyciu uznanych systemów generowania etykiet;
  • Kontrola jakości (QC) wewnętrznych działań produkcyjnych.

Zadania/czynności wykonywane przez pracownika magazynowego (Warehouse assistant):

  • Kompletowanie zamówień klientów przy użyciu kwitu kompletacyjnego wygenerowanego przez system komputerowy;
  • Zapewnienie, że wybrane pozycje zamówienia odpowiadają numerowi części, opisowi i ilości wskazanym na potwierdzeniu kompletacji oraz że zamówienie jest przedstawiane zespołowi inspekcyjnemu w sposób umożliwiający jego łatwiejsze sprawdzenie;
  • Pakowanie zamówień klientów do wysyłki zgodnie z wytycznymi firmy dotyczącymi pudełek do pakowania lub wytycznymi dotyczącymi pakowania na paletach, upewniając się, że spełnione są wszelkie indywidualne wymagania klientów dotyczące pakowania wymienione na potwierdzeniu kompletacji.

Zadania/czynności wykonywane przez pracownika magazynowego - operatora wózka widłowego (Forklift driver):

  • Obsługa wózka widłowego;
  • Kompletowanie zamówień klientów przy użyciu kwitu kompletacyjnego wygenerowanego przez system komputerowy;
  • Zapewnienie, że wybrane pozycje zamówienia odpowiadają numerowi części, opisowi i ilości wskazanym na potwierdzeniu kompletacji oraz że zamówienie jest przedstawiane zespołowi inspekcyjnemu w sposób umożliwiający jego łatwiejsze sprawdzenie;
  • Pakowanie zamówień klientów do wysyłki zgodnie z wytycznymi firmy dotyczącymi pudełek do pakowania lub wytycznymi dotyczącymi pakowania na paletach, upewniając się, że spełnione są wszelkie indywidualne wymagania klientów dotyczące pakowania wymienione na potwierdzeniu kompletacji.

Na terytorium Polski działalność na rzecz Spółki wykonuje również Globalny Menedżer ds. Zakupów (Global Procurement Manager), który obecnie świadczy swoje usługi w ramach działalności gospodarczej na terytorium Polski i nie jest zatrudniony przez Spółkę na podstawie umowy o pracę, jednak Spółka rozważa taką możliwość w przyszłości. Menedżer ten jest odpowiedzialny za zamówienia dla podmiotów spółki z Wielkiej Brytanii i z USA oraz posiada pełnomocnictwo do podpisywania umów w imieniu Spółki, jeśli umowy te wymagają złożenia podpisów na terytorium Polski. Umowy, które mogą być zawarte on-line nie są podpisywane przez Globalnego Menedżera ds. Zakupów, tylko przez dyrektora w Wielkiej Brytanii.

5) na podstawie jakiego rodzaju umów zatrudniani będą pracownicy, kto będzie dokonywał rekrutacji pracowników oraz szkoleń pracowników;

Wszyscy pracownicy zostali zatrudnieni na trzymiesięczny okres próbny (umowa o pracę). Po okresie próbnym pracownicy zostaną zatrudnieni na umowę o pracę na czas nieokreślony.

Pracownicy są rekrutowani przez Dyrektora ds. Zasobów Ludzkich z siedzibą w Wielkiej Brytanii i szkoleni przez kadrę w Wielkiej Brytanii lub w Polsce, w zależności od zajmowanego stanowiska.

6)gdzie (w Polsce czy w Wielkiej Brytanii) i kto będzie zawierał umowy związane z nabyciem na terytorium Polski usług i towarów m.in. w zakresie wynajmu powierzchni magazynowej, biurowej oraz miejsc parkingowych itp.;

Umowy zawierane są w Wielkiej Brytanii, jednakże na terytorium Polski może je również zawierać na podstawie pełnomocnictwa od Spółki Globalny Menedżer ds. Zakupów (Global Procurement Manager), który obecnie świadczy swoje usługi w ramach działalności gospodarczej na terytorium Polski. Umowy, które mogą być zawarte on-line nie są podpisywane przez Globalnego Menedżera ds. Zakupów, tylko przez dyrektora w Wielkiej Brytanii.

7)czy Państwa Spółka będzie posiadała na terytorium Polski jakichś pracowników / przedstawicieli / handlowców (osoby pozyskujące nowych klientów) którzy będą upoważnieni do zawierania umów w imieniu Państwa Spółki;

Spółka nie zatrudnia w Polsce osób pozyskujących nowych klientów, jednakże jak wspomniano powyżej umowy w Polsce może również zawierać na podstawie pełnomocnictwa od Spółki Globalny Menedżer ds. Zakupów (Global Procurement Manager), który obecnie świadczy swoje usługi w ramach działalności gospodarczej na terytorium Polski.

8)czy w ramach usług najmu powierzchni magazynowej Państwa Spółka będzie posiadała wyznaczoną część nieruchomości przeznaczoną do wyłącznego użytku przez Spółkę;

W ramach usług najmu powierzchni magazynowej Spółka będzie posiadała wyznaczoną część nieruchomości przeznaczoną do wyłącznego użytku Spółki.

9)czy Państwa Spółka będzie nabywała na terytorium Polski jakieś usługi (oprócz usług najmu powierzchni magazynowej, biurowej oraz miejsc parkingowych), jeśli tak należało wskazać jakie;

Spółka nabywa usługi logistyczne związane z dostawą produktów za pośrednictwem globalnych partnerów, takich jak (…) czy (…). Umowy te są negocjowane przez pracownika Spółki w Wielkiej Brytanii. Dodatkowo spółka nabywa usługi sprzątania, wywóz śmieci, badania lekarskie pracowników, szkolenia BHP dla pracowników, usługi księgowe.

10)czy Państwa Spółka będzie posiadała oddział na terytorium Polski;

Spółka uzależnia otworzenie oddziału od odpowiedzi Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na pytanie o to, czy w Polsce powstanie zagraniczny zakład podatkowy Spółki w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 5 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r.

Jeśli Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uzna, że w Polsce powstanie zagraniczny zakład podatkowy Spółki, otworzy ona oddział w Polsce.

11)czy Państwa Spółka będzie posiadała/wynajmowała lub w jakikolwiek inny sposób pozyskiwała na terytorium Polski jakieś ruchomości (maszyny / urządzenia itp.), jeśli tak należało wskazać jakie i w jakim celu będą wykorzystywane.

Spółka wynajmie maszynę do czyszczenia podłóg, owijarkę palet, wózki widłowe, sprzęt do transportu materiałów związanych z magazynem.

Pytania

1)Czy usługi najmu powierzchni magazynowej, biurowej oraz miejsc parkingowych zlokalizowanych w parku logistycznym w Polsce, które Wnioskodawca nabywa od B. podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce?

2)Czy nabywanie usług najmu powierzchni magazynowej, biurowej oraz miejsc parkingowych zlokalizowanych w parku logistycznym oraz wysyłka towarów do klientów z wynajętego w Polsce magazynu przez pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę w Polsce prowadzić będzie do utworzenia przez Wnioskodawcę stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Państwa zdaniem usługi najmu powierzchni magazynowej, biurowej oraz miejsc parkingowych zlokalizowanych w parku logistycznym w Polsce, które Wnioskodawca będzie nabywać od B. sp. z o.o., podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce gdyż mają bezpośredni związek z nieruchomością.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż siedziba jego działalności, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce.

Ad 2

Państwa zdaniem nabywanie usług najmu powierzchni magazynowej, biurowej, miejsc parkingowych zlokalizowanych w parku logistycznym oraz wysyłka towarów do klientów z wynajętego w Polsce magazynu przez pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę w Polsce doprowadzą do powstania u niego stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce w rozumieniu przepisów VAT. Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, aby umożliwić podatnikowi odbiór i wykorzystywanie usług i zdaniem Wnioskodawcy taka sytuacja będzie miała miejsce w jego przypadku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) - zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy:

na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Natomiast, według art. 28e ustawy:

miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis art. 28e ustawy - jak wynika z jego brzmienia - stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość. Usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Kryterium położenia nieruchomości jest tu zatem decydujące - determinuje ono docelowo miejsce opodatkowania usługi związanej z daną nieruchomością. Co istotne, zasada wyrażona w art. 28e ustawy obejmuje wyłącznie usługi, które dotyczą konkretnej nieruchomości – jedynie wówczas można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości.

Także Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.) w art. 47 przewiduje, że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomością, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „nieruchomość” oraz pojęcia „usługi związanej z nieruchomościami”. Niemniej jednak ustawodawca unijny wychodząc naprzeciw oczekiwaniom państw członkowskich wprowadził Rozporządzeniem Wykonawczym Rady (UE) nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 r. (Dz. Urz. UE L Nr 284, s. 1) zmianę do Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77, str. 1, z późn. zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011 - pojęcie „nieruchomość”, jak również wyjaśnił, na czym polegają „usługi związane z nieruchomościami”.

Zgodnie z art. 13b rozporządzenia:

do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:

a.każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;

b.każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;

c.każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;

d.każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.

Jednocześnie w myśl art. 31a ust. 1 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, ze zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

a.gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;

b.gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Jak stanowi art. 31a ust. 2 lit. h rozporządzenia 282/2011, ustęp 1 obejmuje w szczególności:

wynajem lub wydzierżawianie nieruchomości inne niż opisane w ust. 3 lit. c), łącznie z przechowywaniem towarów w wyznaczonej do tego określonej części nieruchomości przeznaczonej do wyłącznego użytku przez usługobiorcę.

Natomiast zgodnie z art. 31a ust. 3 lit. b rozporządzenia 282/2011 ustęp 1 nie ma zastosowania do:

przechowywania towarów na terenie nieruchomości, jeżeli żadna część nieruchomości nie jest przeznaczona do wyłącznego użytku przez usługobiorcę.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką brytyjską, która zajmuje się sprzedażą zarówno (…), jak też gotowych (…) („Towary”). Towary sprzedawane będą wyłącznie na zasadach B2B, czyli na rzecz przedsiębiorców. Towary będą nabywane w celu dalszej odsprzedaży przez Wnioskodawcę na terytorium Polski, Unii Europejskiej, jak w krajach poza terytorium Unii Europejskiej, a następnie magazynowane będą w Polsce. Sprzedaż będzie się odbywała z terytorium Polski również do klientów z całego świata. Aktualnie Spółka wykorzystuje w swojej działalności magazyn w Wielkiej Brytanii. Spółka zamierza jednak z końcem (…) 2024 r. zakończyć wynajmowanie pomieszczeń magazynowych w Wielkiej Brytanii, ponieważ jej zarząd podjął decyzję o przeniesieniu magazynu z Wielkiej Brytanii do Polski. Jednakże Wnioskodawca będzie nadal utrzymywał biuro sprzedaży w Wielkiej Brytanii, w którym w dalszym ciągu będą przetwarzane i wprowadzane do systemu ERP wszystkie zamówienia, wystawiane będą faktury sprzedażowe oraz podejmowane będą wszystkie decyzje dotyczące cen i warunków płatności. Na podstawie umowy zawartej z Wynajmującym, świadczone będą na rzecz Wnioskodawcy usługi wynajmu powierzchni magazynowej, biurowej oraz miejsc parkingowych. Wnioskodawca zatrudni w Polsce pracowników, którzy będą wykonywać pracę w wynajętych pomieszczaniach. Będą oni odbierali i wysyłali zamówienia złożone wcześniej przez klientów w biurze sprzedaży w Wielkiej Brytanii. W magazynie będzie też prowadzona kontrola jakości towarów otrzymanych w celu zapewnienia, że są one zgodne ze specyfikacjami.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy nabywanie usług najmu powierzchni magazynowej, biurowej oraz miejsc parkingowych zlokalizowanych w parku logistycznym oraz wysyłka towarów do klientów z wynajętego w Polsce magazynu przez pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę w Polsce prowadzić będzie do utworzenia przez Wnioskodawcę stałego miejsce prowadzenia działalności w Polsce w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (pytanie nr 2).

Odnosząc się do przedmiotowej kwestii należy wskazać, że dla ujednolicenia stosowanych zasad dotyczących miejsca opodatkowania transakcji podlegających opodatkowaniu definicja „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej” została zawarta w rozporządzeniu 282/2011.

Z części wstępnej (preambuły) - punkt (4) wynika, że podstawowym celem niniejszego rozporządzenia 282/2011 jest zapewnienie jednolitego stosowania obecnego systemu VAT, poprzez określenie przepisów wykonawczych do dyrektywy 2006/112/WE, w szczególności w odniesieniu do podatników, dostawy towarów i świadczenia usług oraz miejsca transakcji podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. Przyjęcie rozporządzenia, jako wiążącego i mającego bezpośrednie zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich, w sposób najpełniejszy zapewnia jednolite stosowanie.

Natomiast w punkcie (14) stwierdzono, że:

aby zapewnić jednolite stosowanie zasad dotyczących miejsca dokonania transakcji podlegających opodatkowaniu, należy wyjaśnić pojęcia, takie jak: siedziba działalności gospodarczej podatnika, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania oraz zwykłe miejsce pobytu. Stosowanie możliwie jak najbardziej precyzyjnych i obiektywnych kryteriów powinno ułatwić stosowanie tych pojęć w praktyce; należy przy tym uwzględniać orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości.

W myśl art. 11 ust. 1 rozporządzenia 282/2011:

na użytek stosowania art. 44 dyrektywy 2006/112/WE „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:

na użytek stosowania następujących artykułów stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu świadczenie usług, które wykonuje:

a)art. 45 dyrektywy 2006/112/WE;

b)począwszy od 1 stycznia 2013 r. - art. 56 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE;

c)do 31 grudnia 2014 r. - art. 58 dyrektywy 2006/112/WE;

d)art. 192a dyrektywy 2006/112/WE.

Jak stanowi art. 11 ust. 3 rozporządzenia 282/2011:

fakt posiadania numeru identyfikacyjnego VAT sam w sobie nie jest wystarczający, by uznać, że podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 53 ust. 1 rozporządzenia 282/2011:

na użytek stosowania art. 192a dyrektywy 2006/112/WE stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podatnika jest brane pod uwagę wyłącznie wtedy, gdy charakteryzuje się ono wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług, w których uczestniczy.

Przy wykładni pojęcia „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej”, odwołując się do orzeczeń TSUE, należy wskazać, że o ww. miejscu można mówić jeżeli występuje odpowiednia struktura w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej oraz istnieje pewna minimalna skala działalności gospodarczej, która pozwala na uznanie, że działalność podatnika w tym miejscu nie jest prowadzona w sposób okresowy, jak również działalność z tego miejsca jest prowadzona w sposób samodzielny w stosunku do działalności siedziby przedsiębiorstwa. W tym zakresie aktualne jest orzecznictwo TSUE, m.in. wyrok C-168/84 Gunter Berkholz, C-231/94 Faaborg-Gelting Linien A/S, C-190/95 ARO Lease By, C-260/95 Commissioners of Customs and Excise v. DFDS A/S, C-390/96 Lease Plan Luxembourg SA, jak również C-605/12 Welmory Sp. z o.o.

Z uwagi na definicję stałego miejsca prowadzenia działalności wynikającą z przedmiotowego rozporządzenia 282/2011, jak również utrwalone orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz orzecznictwo polskich sądów administracyjnych w powyższym zakresie, wymienić można kilka przesłanek, których zaistnienie powoduje, że można mówić o „stałym miejscu prowadzenia działalności”. Jak wynika z samej nazwy „stały”, to trwale związany z danym miejscem, nieprzenośny, niezmienny. Powyższe wskazuje, że stałe miejsce prowadzenia działalności charakteryzować się musi pewnym określonym stopniem zaangażowania, które pozwala na uznanie, że działalność prowadzona jest w tym miejscu nie w sposób przemijający, czy też okresowy. Konieczna jest zatem pewna określona minimalna skala działalności, która stanowi zewnętrzną oznakę, że działalność w tym miejscu prowadzona jest stale. Zaangażowanie, o którym mowa powinno również przybrać konkretny wymiar osobowo-rzeczowy, pozwalający na świadczenie usług w sposób niezależny. Innymi słowy, dla uznania, że określone miejsce prowadzenia działalności ma charakter stały, konieczne jest istnienie w tym miejscu infrastruktury technicznej oraz personelu ludzkiego, który samodzielnie może świadczyć określone czynności. Taka osobowo-rzeczowa struktura w stałym miejscu prowadzenia działalności powinna występować w sposób stały, tzn. powtarzalny i nieprzemijający.

Pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności nie sposób również rozpatrywać w oderwaniu od definicji działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z uwagi na wskazane w powołanym wyżej przepisie kryteria, stwierdzić należy, że podmiot posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, jeżeli przy wykorzystaniu na jego terytorium infrastruktury oraz personelu, w sposób zorganizowany oraz ciągły, prowadzi działalność, w ramach której dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przyjąć zatem należy, że infrastruktura techniczna i zaangażowanie osobowe musi pozostawać w ścisłym związku z dokonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem koniecznym jest dla uznania za stałe miejsce prowadzenia działalności aby to miejsce nie tylko wykorzystywało towary i usługi, lecz także samo mogło wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy. Przy czym, nie jest konieczne dla uznania działalności podmiotu za stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, aby przy wykorzystaniu wystarczających środków sam podmiot świadczył usługi czy też dokonywał dostaw towarów. Ważne również aby stworzona struktura działalności podmiotu miała możliwość odbioru i korzystania z usług dostarczonych na własne potrzeby.

Jednocześnie do przyjęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w danym państwie nie jest konieczne posiadanie własnego zaplecza personalnego i technicznego, podatnikowi musi jednak przysługiwać - na podstawie wymogu wystarczającej stałości miejsca działalności - porównywalna kontrola nad zapleczem personalnym i technicznym.

Na podstawie wymienionych przesłanek można uznać, że jeżeli dany podmiot posiada w danym państwie personel oraz strukturę (w tym infrastrukturę techniczną), cechującą się odpowiednią stałością, to posiada stałe miejsce prowadzenia działalności w tym państwie. Bez znaczenia pozostaje natomiast - co należy podkreślić - czy są to pracownicy zatrudnieni bezpośrednio przez ten podmiot, czy też „własna” infrastruktura. Orzecznictwo TSUE wskazuje bowiem, że także korzystanie z zasobów ludzkich i technicznych innego podmiotu może prowadzić do powstania stałego miejsca prowadzenia działalności w innym kraju.

Mając na uwadze orzecznictwo TSUE, powyższe przepisy prawa oraz okoliczności rozpoznawanej sprawy należy stwierdzić, że działalność Państwa Spółki realizowana w Polsce będzie spełniała przesłanki do uznania jej za stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, bowiem cechuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego. W przedmiotowej sprawie prowadzenie działalności w Polsce będzie wynikało z posiadania przez Spółkę w Polsce wystarczających zasobów osobowych oraz technicznych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży Towarów oraz istnienia pewnej minimalnej skali działalności gospodarczej, która pozwala na uznanie, że działalność Spółki w Polsce nie będzie prowadzona w sposób okresowy, jak również będzie prowadzona w sposób samodzielny w stosunku do działalności siedziby przedsiębiorstwa. Jak wskazano we wniosku działalność Spółki polega na sprzedaży komponentów do regeneracji wkładów do drukarek (…), jak również gotowych wkładów („Towary”). Towary sprzedawane będą wyłącznie na zasadach B2B, czyli na rzecz przedsiębiorców. Towary będą nabywane w celu dalszej odsprzedaży przez Wnioskodawcę na terytorium Polski, Unii Europejskiej, jak w krajach poza terytorium Unii Europejskiej, a następnie magazynowane będą w Polsce. Sprzedaż będzie się odbywała z terytorium Polski również do klientów z całego świata. Aktualnie Spółka wykorzystuje w swojej działalności magazyn w Wielkiej Brytanii. Spółka zamierza z końcem marca 2024 r. zakończyć wynajmowanie pomieszczeń magazynowych w Wielkiej Brytanii, ponieważ jej zarząd podjął decyzję o przeniesieniu magazynu z Wielkiej Brytanii do Polski. Jednakże Wnioskodawca będzie nadal utrzymywał biuro sprzedaży w Wielkiej Brytanii, w którym w dalszym ciągu będą przetwarzane i wprowadzane do systemu ERP wszystkie zamówienia, wystawiane będą faktury sprzedażowe oraz podejmowane będą wszystkie decyzje dotyczące cen i warunków płatności. Na terytorium Polski Spółka zawarła umowę z Wynajmującym który zapewni odpowiednią powierzchnię magazynową, biurową oraz miejsca parkingowe za pomocą których Spółka będzie prowadziła działalność gospodarczą.

Należy wskazać, że za „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” należy uznać każde miejsce inne niż siedziba działalności gospodarczej podatnika, jeżeli łącznie zostaną spełnione warunki: posiadania w tym miejscu zaplecza personalnego i technicznego, ponadto zaplecze to musi posiadać strukturę, która umożliwia odbiór i wykorzystanie nabywanych usług dla własnych potrzeb oraz musi charakteryzować się stałością. Przy czym dla istnienia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej nie jest konieczne posiadanie własnego zaplecza personalnego i technicznego. Kryterium to można również uznać za spełnione w przypadku korzystania przez usługobiorcę z personelu i infrastruktury technicznej na podstawie zawartych umów np. najmu czy dzierżawy. W analizowanej sprawie Spółka zatrudnia w Polsce (…) pracowników magazynu, (…) osoby techniczne i (…) osobę w dziale wysyłki. Pracownicy Ci będą odbierali i wysyłali zamówienia złożone wcześniej przez klientów w biurze sprzedaży w Wielkiej Brytanii. W magazynie będzie też prowadzona kontrola jakości towarów otrzymanych w celu zapewnienia, że są one zgodne ze specyfikacjami. Na terytorium Polski działalność na rzecz Spółki wykonuje również Globalny Menedżer ds. Zakupów, który obecnie świadczy swoje usługi w ramach działalności gospodarczej na terytorium Polski i nie jest zatrudniony przez Spółkę na podstawie umowy o pracę, jednak Spółka rozważa taką możliwość w przyszłości. Menedżer ten jest odpowiedzialny za zamówienia dla podmiotów spółki z Wielkiej Brytanii i z USA oraz posiada pełnomocnictwo do podpisywania umów w imieniu Spółki, jeśli umowy te wymagają złożenia podpisów na terytorium Polski. Ponadto na podstawie umowy Wynajmujący będzie świadczył na rzecz Spółki usługi wynajmu powierzchni magazynowej, biurowej oraz miejsc parkingowych. Wnioskodawca wynajmie od Wynajmującego (…) m2 powierzchni magazynowej, (…) m² powierzchni biurowej i socjalnej, a także (…) miejsc parkingowych wraz z prawem do niewyłącznego korzystania z pozostałej infrastruktury parku. Dodatkowo Spółka wynajmie maszynę do czyszczenia podłóg, owijarkę palet, wózki widłowe oraz sprzęt do transportu materiałów związanych z magazynem. Wnioskodawca będzie miał również prawo do zainstalowania i utrzymywania (na swój koszt i na własne ryzyko) różnego rodzaju znaków oraz nośników reklamowych ze swoją nazwą lub logo w widocznym miejscu na fasadzie budynku, przy głównym wejściu, a także w jakimkolwiek innym miejscu przedmiotu najmu. Zatem Spółka zorganizuje na terytorium Polski niezbędne zaplecze personalne w postaci zatrudnionego personelu oraz zaplecze techniczne w postaci wynajętej powierzchni magazynowej, biurowej i miejsc parkingowych a także maszyn w celu prowadzenia samodzielnej i niezależnej działalności gospodarczej.

Ponadto Spółka nabywa w Polsce usługi, które są niezbędne do prowadzenia działalności w zakresie sprzedaży Towarów. Spółka nabywa na terytorium Polski usługi logistyczne związane z dostawą produktów za pośrednictwem globalnych partnerów. Dodatkowo Spółka nabywa usługi sprzątania, wywóz śmieci, badania lekarskie pracowników, szkolenia BHP dla pracowników, usługi księgowe. Zakupione usługi są wykorzystywane na potrzeby działalności gospodarczej Spółki w Polsce. Tym samym działalność prowadzona przez Spółkę w Polsce jest w stanie odbierać i wykorzystywać nabywane usługi dla własnych potrzeb.

Dodatkowo należy wskazać, że Spółka wynajęła magazyn w Polsce na okres 5 lat i jest to minimalny okres przez który Spółka zamierza prowadzić opisaną we wniosku działalność w Polsce. W konsekwencji działalność prowadzona przez Spółkę na terytorium Polski charakteryzuje się stałością. Tym samym, poprzez zorganizowanie odpowiedniego zaplecza osobowego w postaci zatrudnionych pracowników oraz technicznego w postaci wynajmowanej powierzchni magazynowej, biurowej, miejsc parkingowych oraz maszyn Spółka niezależnie i w długiej perspektywie czasu zamierza prowadzić działalność polegającą na sprzedaży Towarów.

Ponadto w analizowanym przypadku bez znaczenia pozostaje okoliczność, że istotne decyzje dotyczące działalności Spółki są podejmowane w Wielkiej Brytanii, bowiem stałości miejsca prowadzenia działalności gospodarczej nie można utożsamiać z intensywnością i częstotliwością podejmowania działań w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak również z decyzjami podejmowanymi przez Spółkę, które nie mają miejsca w kraju. Istotny jest fakt, że decyzje, które zapadają w kraju siedziby dotyczą w rzeczywistości działalności prowadzonej w Polsce.

Podsumowując, aktywność Państwa Spółki na terytorium kraju, posiadającej odpowiednie zaplecze techniczne i zaplecze personalne - sprowadza się do uznania, że wykorzystanie zasobów technicznych oraz personelu do wykonywania działalności Spółki w sposób zorganizowany oraz ciągły kwalifikuje prowadzoną aktywność Spółki na terytorium kraju jako stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Ponadto przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie czy usługi najmu powierzchni magazynowej, biurowej oraz miejsc parkingowych zlokalizowanych w parku logistycznym w Polsce, które Wnioskodawca nabywa od B. Sp. o.o. podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce (pytanie 1).

Odnosząc się do powyższych Państwa wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z cytowanym już art. 31a ust. 2 lit. h rozporządzenia 282/2011 wynajem lub wydzierżawianie nieruchomości łącznie z przechowywaniem towarów w wyznaczonej do tego określonej części nieruchomości przeznaczonej do wyłącznego użytku przez usługobiorcę stanowią usługi związane z nieruchomościami. Zatem nabywane przez Spółkę usługi najmu powierzchni magazynowej, gdzie jak wynika z opisu sprawy Spółka będzie posiadała wyznaczoną część nieruchomości przeznaczoną do wyłącznego użytku Spółki oraz usługi najmu powierzchni biurowej oraz miejsc parkingowych stanowią usługi do których znajduje zastosowanie art. 28e ustawy. Zgodnie z tym przepisem miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości. W konsekwencji nabywane przez Spółkę usługi najmu powierzchni magazynowej, biurowej oraz miejsc parkingowych będą opodatkowane w Polsce.

Tym samym Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00