Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [99 z 627]

Interpretacja indywidualna z dnia 6 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.240.2024.1.AWO

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest - prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 12 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od (...) 2020 r. jest Pan współwłaścicielem (wraz z małżonką - wspólność małżeńska) nieruchomości obejmującej działkę o numerach ewidencyjnych: 1/1 i 1/2, będącymi działkami rekreacyjnymi.

Na działce 1/1 w 2022 r. wybudowany został budynek - zgodnie z pozwoleniem na budowę numer (...) z (...) 2021 r. Budynek znajduje się na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego: (...) - tereny zabudowy letniskowej i urządzeń elektroenergetycznych.

Według pozwolenia na budowę jest to budynek rekreacji indywidualnej (kategoria obiektów budowlanych - III). Budynek spełnia wszystkie wymogi całorocznego budynku mieszkalnego, w szczególności posiada ocieplenie i ogrzewanie (pompa ciepła i ogrzewanie podłogowe). Źródła ciepła zostały zgłoszone do CEEB [Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków - przypis organu].

(...) 2022 r. Wójt Gminy (...) wystosował zawiadomienie o nadanie numeru porządkowego budynku: ul. (...).

Budynek stanowi samodzielną konstrukcję - wolnostojącą - na stałe jest związany z podłożem poprzez fundamenty. Zaspokaja wszystkie potrzeby mieszkaniowe. Budynek jest dwukondygnacyjny, niepodpiwniczony i składa się z: parteru i poddasza użytkowego. Parter składa się z: pokoju gościnnego, łazienki z toaletą, kuchni z jadalnią i salonem oraz pomieszczenia gospodarczego (kotłowni). Piętro składa się z: trzech pokoi oraz łazienki z toaletą. Posiada dwa niezależne źródła ogrzewania, tj.: ogrzewanie podłogowe z pompą ciepła oraz dodatkowo kominek (kozę). Kominek nie jest podstawowym źródłem ciepła. W domu zainstalowano pompę ciepła będąca źródłem ogrzewania C.O. oraz ciepłej wody. Dom jest przystosowany do użytkowania i mieszkania przez cały rok. Powierzchnia użytkowa to (...) m2.

Budowa została zakończona (...) 2022 r. (...) 2022 r. złożył Pan zawiadomienie o zakończeniu budowy budynku rekreacji indywidualnej na działce numer 1/1 w (...), adres ul. (...).

(...) 2022 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w (...) wydał zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu wobec przystąpienia do użytkowania budynku.

Wraz z rodziną realizuje Pan w nim własne cele mieszkaniowe, poprzez zamieszkiwanie w budynku przez znaczną część roku. Ta nieruchomość jest traktowana przez Pana i Pana małżonkę jako drugi dom. Wraz z żoną jest Pan właścicielem mieszkania w (...), przy ul. (...) i obecnie jest to stały adres Pana zameldowania. Dom jest przystosowany do pracy zdalnej Pana i Pana małżonki.

(...) 2024 r. zawarł Pan umowę na dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej (następnie zmienioną aneksem z (...) 2024 r.- zmianie uległ typ i liczba paneli), a montaż instalacji odbył się w dniach (...) 2024 r.

Instalacja fotowoltaiczna służy wyłącznie budynkowi rekreacji indywidualnej, tj. zaopatrywać będzie budynek w energię elektryczną. Na datę złożenia niniejszego wniosku nie rozpatrzono jeszcze zgłoszenia mikroinstalacji do operatora sieci dystrybucyjnej (...). Instalacja fotowoltaiczna została zamontowana na dachu tego budynku rekreacji indywidualnej.

Wydatek poniesiony na dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej jest przedsięwzięciem termomodernizacyjnym w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków. Instalacja fotowoltaiczna wpisuje się w art. 2 pkt 2 lit. d wyżej wskazanej ustawy, jako całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Wyżej wymienione przedsięwzięcie zostało zrealizowane w budowli letniskowej. Budynek rekreacji indywidualnej jest budynkiem wolnostojącym, służącym do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, który jest jednym lokalem mieszkaniowym. W związku z czym budowla ta spełnia wymagania stawiane dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych, które są wymienione w Prawie budowlanym art. 3 pkt 2a, czyli budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Stosownie do treści tego artykułu, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku. O tym, do jakiej kategorii należy zakwalifikować określony budynek decyduje jego przeznaczenie, a więc funkcja, której ma służyć. W przedmiotowym budynku wraz z rodziną faktycznie realizuje Pan swoje cele mieszkaniowe i nie jest on wykorzystywany jedynie na potrzeby związane z rekreacją i wypoczynkiem.

Poniesiony wydatek na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej został sfinansowany z Pana środków własnych (wchodzących w skład majątku wspólnego małżeńskiego). Wydatek ten nie został na datę niniejszego wniosku zwrócony w żadnej formie, nie został on zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, a także nie został odliczony od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie był uwzględniany w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Jest Pan podatnikiem opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Łączny koszt dostawy i montażu instalacji fotowoltaicznej zgodnie z umową wyniósł (...) zł. Faktura końcowa VAT numer (...) została wystawiona na Pana przez (...), tj. podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Numer rachunku znajduje się na tzw. białej liście VAT. Pierwsza faktura zaliczkowa wystawiona została (...) 2024 r. (na kwotę (...) zł brutto, zapłacona przez Pana (...) 2024 r.), druga faktura zaliczkowa została wystawiona (...) 2024 r. (na kwotę (...) zł brutto, zapłacona przez Pana (...) 2024 roku), trzecia faktura - końcowa - została wystawiona (...) 2024 r. (na łączną kwotę (...) zł brutto, do zapłaty (...) zł brutto, zapłacona (...) 2024 r.).

Jako osoba fizyczna zamieszkała na terytorium Polski, jest Pan polskim rezydentem podatkowym i posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na moment dokonywania odliczenia (złożenia deklaracji za 2024 r.) nadal będzie Pan współwłaścicielem nieruchomości, na której posadowiony jest przedmiotowy budynek.

Pytanie

Czy ma Pan prawo do samodzielnego odliczenia od przychodu ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do kwoty 53.000 zł, w rozliczeniu rocznym PIT za 2024 r. (bądź w kolejnych latach w sytuacji, gdy kwota odliczenia nie będzie znajdowała pokrycia w rocznym przychodzie, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek) z tytułu dostawy oraz montażu instalacji fotowoltaicznej na budynku rekreacji indywidualnej będącym drugim domem, w którym wraz z rodziną realizuje Pan własne cele mieszkaniowe?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem posiada Pan prawo do samodzielnego odliczenia ulgi termomodernizacyjnej, do kwoty 53.000 zł, w rozliczeniu rocznym PIT za 2024 r. (bądź w kolejnych latach w sytuacji, gdy kwota odliczenia nie będzie znajdowała pokrycia w rocznym przychodzie, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek) z tytułu dostawy oraz montażu instalacji fotowoltaicznej.

Ocena stanowiska

 Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022, poz. 2540 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Przepisy ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U z 2022 r., poz. 2540 ze zm.) stanowią bowiem, że:

art. 11 ust. 1 tej ustawy:

Podatnik uzyskujący przychody wymienione w art. 6 ust. 1, 1a i 1d, opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, może odliczyć od przychodów stratę, o której mowa w art. 9 ust. 3-3b ustawy o podatku dochodowym, oraz wydatki określone w art. 26 ust. 1 pkt 2, 2a, 2b, 2c, 5-6a i 9, art. 26h ust. 1 oraz art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, jeżeli nie zostały odliczone od dochodu lub nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym.

art. 11 ust. 2 tej ustawy:

W przypadku dokonywania odliczeń od przychodów, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 9 ust. 3-3b, art. 26 ust. 5-7h, 13b, 13c i 15, art. 26h ust. 2-9 oraz art. 26hb ust. 2-12 ustawy o podatku dochodowym, a także przepisy wydane na podstawie art. 26h ust. 10 tej ustawy.

Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Cytowany przepis - jego drugie zdanie - dodano na podstawie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z 29 października 2021 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105). Obowiązuje on od 1 stycznia 2022 r.

Do końca 2021 r. przepis ten (art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) brzmiał następująco:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie. Są to (m.in.)

ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 13 wykazu),

montaż instalacji fotowoltaicznej (ust. 2 pkt 13 wykazu).

Pana wątpliwości budzi m.in. możliwość uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej służącej wyłącznie budynkowi rekreacji indywidualnej, tj. zaopatrującej ten budynek w energię elektryczną.

Z podanych przez Pana informacji wynika m.in. to, że budynek ten:

stanowi samodzielną konstrukcję - wolnostojącą - na stałe jest związany z podłożem poprzez fundamenty,

przystosowany jest do użytkowania i mieszkania przez cały rok,

jest traktowany przez Pana i Pana małżonkę jako drugi dom (wraz z rodziną realizuje Pan w nim własne cele mieszkaniowe, poprzez zamieszkiwanie w budynku przez znaczną część roku),

nie jest on wykorzystywany jedynie na potrzeby związane z rekreacją i wypoczynkiem (faktycznie realizuje Pan w nim swoje cele mieszkaniowe),

spełnia wymagania stawiane dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych, które są wymienione w Prawie budowlanym (art. 3 pkt 2a tej ustawy),

jest budynkiem wolnostojącym, służącym do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, który jest jednym lokalem mieszkaniowym.

We wniosku wskazał Pan również, że:

(...) 2024 r. zawarł Pan umowę na dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej (następnie zmienioną aneksem z (...) 2024 r.- zmianie uległ typ i liczba paneli),

montaż instalacji odbył się w dniach (...) 2024 r.

instalacja fotowoltaiczna służy wyłącznie budynkowi rekreacji indywidualnej, tj. zaopatrywać będzie budynek w energię elektryczną,

wydatek poniesiony na dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej jest przedsięwzięciem termomodernizacyjnym w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków,

instalacja fotowoltaiczna wpisuje się w art. 2 pkt 2 lit. d wyżej wskazanej ustawy jako całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Stwierdzam więc, że skoro opisany budynek rekreacji indywidualnej spełnia warunki wskazane w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane i służy do realizacji Pana własnych potrzeb mieszkaniowych (a nie tylko potrzeb wypoczynkowych, rekreacyjnych), to ma Pan prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w podanym we wniosku zakresie.

Z uwagi na okoliczność, że przedmiotem Pana pytania jest również prawo do „samodzielnego odliczenia od przychodu ulgi termomodernizacyjnej” zauważam, że zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi wydanymi 30 marca 2023 r. (Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych):

Odliczenia wydatków może dokonać jeden z małżonków (oczywiście w granicach przysługującego mu limitu) albo oboje małżonkowie po 50% wydatków, lub w innej wybranej przez nich proporcji.

Co równie istotne, na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Z tego też względu, wskazane wydatki może Pan wykazać w ramach ulgi termomodernizacyjnej począwszy od zeznania podatkowego składanego za rok 2024. Jeśli w zeznaniu tym dokona Pan odliczenia jedynie części poniesionych wydatków - z uwagi na wysokość osiągniętych przychodów (jest Pan podatnikiem opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych) - to na podstawie art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - będzie miał Pan takie prawo również w kolejnych latach (nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek).

Z wyżej wskazanych względów, przedstawione przez Pana stanowisko uznaję więc za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a,

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00