Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [17 z 0]

Wszystko o ZFŚS

Świadczenia pracodawców na rzecz pracowników przybierają coraz bardziej zróżnicowane formy i od wielu już lat stanowią istotne uzupełnienie wynagrodzenia za pracę. Początkowo prawnie unormowane zostały świadczenia tradycyjnie określane jako socjalne, a także te związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Obecnie na pracodawcach ciąży także zadanie wspomagania nie tylko własnych pracowników, ale także rynku pracy w ogóle.

Stan prawny na 27 marca 2007 r.
Waldemar Rak
pgp@infor.pl
WYŚLIJ PYTANIE
Z biegiem czasu, w praktyce obrotu gospodarczego, wykształciło się także wiele rodzajów świadczeń dla pracowników, które nie do końca odpowiadają tradycyjnemu rozumieniu pojęcia świadczeń socjalnych. Zakres tych świadczeń wynika z woli pracodawcy i nie jest prawnie uregulowany. Stanowi on element nowocześnie i praktycznie rozumianego pakietu socjalnego.
Opracowanie, które oddajemy do Państwa rąk, stanowi przegląd świadczeń pracodawców na rzecz pracowników, które obciążają tych pierwszych ze względu na przepisy prawa pracy, jak i stanowią element pakietu socjalnego oferowanego przez pracodawcę obok wynagrodzenia za pracę. Sporo uwagi poświęcono możliwości zaliczania wydatków z tego tytułu w koszty prowadzonej działalności, jako że kwestia ta jest źródłem sporów podatników z fiskusem.
Całość opracowania została uzupełniona o praktyczne przykłady i porady oraz orzecznictwo sądów powszechnych, administracyjnych, a także wyjaśnienia urzędów skarbowych.
Świadczenia obowiązkowe
Świadczenia obowiązkowe stanowią zróżnicowaną grupę zobowiązań pracodawców, wynikających przede wszystkim z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz obowiązku wspierania rynku pracy.
Świadczenia dla zatrudnionych w uciążliwych warunkach
Ta grupa świadczeń ma swoje źródło w przepisach ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2006 r. nr 221, poz. 1615) oraz w rozporządzeniach wydanych na jej podstawie. Zgodnie z art. 232 k.p., jeżeli zatrudniamy pracowników w warunkach, które można określić jako szczególnie uciążliwe, to jesteśmy zobowiązani do nieodpłatnego dostarczania im odpowiednich posiłków i napojów, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony organizmu przed negatywnymi skutkami pracy. Wobec innych pracowników nie ma takiego obowiązku, ale nie ma żadnych przeszkód, aby zagwarantować również im odpowiednie posiłki i napoje. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz.U. nr 60, poz. 279), pracodawca powinien zapewnić pracownikom posiłki w formie jednego dania gorącego oraz napoje, których rodzaj i temperatura powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy. Ustalenia stanowisk, na których praca uprawniać będzie do otrzymywania posiłków oraz napojów, dokonuje pracodawca, działający w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związków zawodowych lub pracownikiem wybranym do reprezentowania załogi. Rozporządzenie zawiera jednocześnie wskazówki co do warunków, jakie uzasadniają uznanie, że praca wykonywana jest w warunkach „szczególnie uciążliwych”. Wymienione w nim zostały bowiem prace, których wykonywanie uzasadnia prawo do otrzymywania posiłków (dania gorącego) i napojów, poprzez m.in. określenie wydatku energetycznego organizmu przy tych pracach. Posiłki i napoje przysługują w dniach wykonywania prac uzasadniających ich wydawanie, w czasie regulaminowych przerw w pracy. Napoje powinny być dostępne w ciągu całej zmiany roboczej. Pamiętajmy, że posiłki i napoje przysługują wyłącznie w naturze i nie jest przewidziane wypłacanie za nie ekwiwalentu pieniężnego. Jeżeli nie mamy możliwości zrealizowania tego obowiązku ze względu na rodzaj wykonywanej przez pracownika pracy lub ze względów organizacyjnych, to powinniśmy umożliwić pracownikom w czasie pracy korzystanie z punktów gastronomicznych lub przygotowanie posiłku we własnym zakresie z otrzymanych produktów.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00