Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [25 z 0]

Prezenty dla kontrahentów - rozliczenia podatkowe i rachunkowe

Przekazanie kontrahentowi prezentu jest niewątpliwie działaniem marketingowym i bardzo rozpowszechnioną formą budowania pozytywnych relacji z kontrahentami. Prezenty pomagają w nawiązaniu kontaktów biznesowych, a także w zbudowaniu i utrzymaniu pozytywnych relacji handlowych z kontrahentami. W artykule znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące skutków podatkowych obdarowywania kontrahentów okazjonalnymi prezentami. Odpowiedzi te poprzedza przypomnienie zasad opodatkowania i dokumentowania przekazywania prezentów.

Przekazanie prezentów a podatek dochodowy

1. Prezenty a koszty podatkowe

Wręczenie kontrahentowi prezentu poprawia atmosferę relacji gospodarczych i wzajemne stosunki. Ich przekazanie zmierza do zachowania ciągłości sprzedaży oraz utrzymania tej sprzedaży na odpowiednim poziomie. Tym samym rozdawane podarunki przyczyniają się do uzyskania przychodu, zagwarantowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Istnieją więc podstawy, by uznać ten wydatek za koszt podatkowy (na podstawie art. 15 ust. 1 updop i art. 22 ust. 1 updof), jeżeli nie stanowi on np. wydatku o charakterze reprezentacyjnym.

Warto zauważyć, że fiskus oceniając, czy dane przekazanie prezentów ma charakter reklamowy, przypisywał duże znaczenie temu, czy są one oznaczone logo firmy. W praktyce przekazanie prezentu z logo z reguły traktowano jako wydanie na cele reklamy. Tym samym wydatki przedsiębiorców poniesione na zakup drobnych upominków dla kontrahentów oznaczonych logo firmy mogą zostać uznane za koszt podatkowy (wyjątek dotyczy sytuacji, gdy upominek ma reprezentacyjny charakter, o czym piszemy dalej). Także wręczanie kontrahentowi własnych wytworów będzie traktowane jako działanie reklamujące produkt własny. I w tym przypadku nie będzie problemu z uznaniem wydatku za koszt podatkowy.

Kiedy prezenty nie są kosztem podatkowym. Istnieją jednak sytuacje, w których wydatek na prezent nie stanowi kosztów podatkowych, pomimo że przyczynia się albo może się przyczynić do uzyskania przychodów. Najczęściej przedsiębiorcy mają problem z rozróżnieniem, kiedy wydatek na prezent ma charakter reprezentacyjny i nie może być kosztem podatkowym (na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof). W przypadku reprezentacji - nawet jeśli dany wydatek ma ścisły związek z osiąganiem przychodów, nie zaliczymy go do kosztów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00