history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2020-08-30 do 2022-09-21

§ 13. [Prędkość miarodajna] 1. W wypadku dróg klasy G i dróg wyższych klas wprowadza się prędkość miarodajną, określaną w następujący sposób:

1) na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:

Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ≥ 100 km/h,

Vm = Vp + 20 km/h przy Vp ≤ 80 km/h,

gdzie:

Vm – prędkość miarodajna (km/h),

Vp – prędkość projektowa (km/h);

2) na dwupasowej drodze dwukierunkowej poza terenem zabudowy zgodnie z tabelą, z zastrzeżeniem ust. 2:

Krętość drogi [°/km]

<80

80–160

161–240

>240

Prędkość

miarodajna

[km/h]

drogi klasy S

110

100

90

80

drogi klasy GP i G z utwardzonymi poboczami

110

90

80

70

drogi klasy GP i G bez utwardzonych poboczy

100

90

80

70

2a) na drodze o przekroju 2+1:

Vm = Vp + 20 km/h, przy czym Vm ≤ 110 km/h,

gdzie:

Vm – prędkość miarodajna [km/h],

Vp – prędkość projektowa [km/h];

3) na drodze na terenie zabudowy, z zastrzeżeniem ust. 2:

Vm = Vo + 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,

Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,

gdzie:

Vm – prędkość miarodajna (km/h),

Vo – największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).

2. Prędkość miarodajna powinna być co najmniej równa prędkości projektowej drogi i nie większa od niej o więcej niż 20 km/h.

Wersja obowiązująca od 2020-08-30 do 2022-09-21

§ 13. [Prędkość miarodajna] 1. W wypadku dróg klasy G i dróg wyższych klas wprowadza się prędkość miarodajną, określaną w następujący sposób:

1) na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:

Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ≥ 100 km/h,

Vm = Vp + 20 km/h przy Vp ≤ 80 km/h,

gdzie:

Vm – prędkość miarodajna (km/h),

Vp – prędkość projektowa (km/h);

2) na dwupasowej drodze dwukierunkowej poza terenem zabudowy zgodnie z tabelą, z zastrzeżeniem ust. 2:

Krętość drogi [°/km]

<80

80–160

161–240

>240

Prędkość

miarodajna

[km/h]

drogi klasy S

110

100

90

80

drogi klasy GP i G z utwardzonymi poboczami

110

90

80

70

drogi klasy GP i G bez utwardzonych poboczy

100

90

80

70

2a) na drodze o przekroju 2+1:

Vm = Vp + 20 km/h, przy czym Vm ≤ 110 km/h,

gdzie:

Vm – prędkość miarodajna [km/h],

Vp – prędkość projektowa [km/h];

3) na drodze na terenie zabudowy, z zastrzeżeniem ust. 2:

Vm = Vo + 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,

Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,

gdzie:

Vm – prędkość miarodajna (km/h),

Vo – największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).

2. Prędkość miarodajna powinna być co najmniej równa prędkości projektowej drogi i nie większa od niej o więcej niż 20 km/h.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-09-13 do 2020-08-29

§ 13. [Prędkość miarodajna] 1. W wypadku dróg klasy G i dróg wyższych klas wprowadza się prędkość miarodajną, określaną w następujący sposób:

1) na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:

Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ≥ 100 km/h,

Vm = Vp + 20 km/h przy Vp ≤ 80 km/h,

gdzie:

Vm – prędkość miarodajna (km/h),

Vp – prędkość projektowa (km/h);

2) [18] na dwupasowej drodze dwukierunkowej poza terenem zabudowy zgodnie z tabelą, z zastrzeżeniem ust. 2:

Krętość drogi [°/km]

<80

80–160

161–240

>240

Prędkość

miarodajna

[km/h]

drogi klasy S

110

100

90

80

drogi klasy GP i G z utwardzonymi poboczami

110

90

80

70

drogi klasy GP i G bez utwardzonych poboczy

100

90

80

70

2a) na drodze o przekroju 2+1:

Vm = Vp + 20 km/h, przy czym Vm ≤ 110 km/h,

gdzie:

Vm – prędkość miarodajna [km/h],

Vp – prędkość projektowa [km/h];

3) na drodze na terenie zabudowy, z zastrzeżeniem ust. 2: [19]

Vm = Vo + 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,

Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,

gdzie:

Vm – prędkość miarodajna (km/h),

Vo – największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).

2. Prędkość miarodajna powinna być co najmniej równa prędkości projektowej drogi i nie większa od niej o więcej niż 20 km/h.

[18] § 13 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

[19] § 13 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-01-29 do 2019-09-12    (Dz.U.2016.124 tekst jednolity)

§ 13. [Prędkość miarodajna] 1. W wypadku dróg klasy G i dróg wyższych klas wprowadza się prędkość miarodajną, określaną w następujący sposób:

1) na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:

Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ≥ 100 km/h,

Vm = Vp + 20 km/h przy Vp ≤ 80 km/h,

gdzie:

Vm – prędkość miarodajna (km/h),

Vp – prędkość projektowa (km/h);

2) na dwupasowej drodze dwukierunkowej poza terenem zabudowy zgodnie z tabelą:

Krętość drogi (°/km)

<80

80–160

161–240

>240

Prędkość
miarodajna
(km/h)

drogi klasy S o szerokości jezdni 7,5 m lub 7,0 m

110

100

90

80

drogi o szerokości jezdni 7,0 m z utwardzonymi poboczami

110

90

80

70

drogi o szerokości jezdni 7,0 m bez utwardzonych poboczy

100

90

80

70

drogi o szerokości jezdni 6,0 m z utwardzonymi poboczami

90

80

70

70

drogi o szerokości jezdni 6,0 m bez utwardzonych poboczy

90

80

70

60

 

2a) na drodze o przekroju 2+1:

Vm = Vp + 20 km/h, przy czym Vm ≤ 110 km/h,

gdzie:

Vm – prędkość miarodajna [km/h],

Vp – prędkość projektowa [km/h];

3) na drodze na terenie zabudowy:

Vm = Vo + 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,

Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,

gdzie:

Vm – prędkość miarodajna (km/h),

Vo – największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).

2. Prędkość miarodajna powinna być co najmniej równa prędkości projektowej drogi i nie większa od niej o więcej niż 20 km/h.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-03-25 do 2016-01-28

[Prędkość miarodajna] 1. W wypadku dróg klasy G i dróg wyższych klas wprowadza się prędkość miarodajną, określaną w następujący sposób:

1) na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:

Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ³ 100 km/h,

Vm = Vp + 20 km/h przy Vp £ 80 km/h,

gdzie:

Vm - prędkość miarodajna (km/h),

Vp - prędkość projektowa (km/h),

2) na dwupasowej drodze dwukierunkowej poza terenem zabudowy zgodnie z tabelą:

 

Krętość drogi (°/km)

 

 <80

 

 80-160

 

 161-240

 

 >240

 

Prędkość

miarodajna

(km/h)

 drogi klasy S o szerokości jezdni 7,5 m lub 7,0 m

 

 110

 

 100

 

 90

 

 80

 

 drogi o szerokości jezdni 7,0 m

z utwardzonymi poboczami

 

 110

 

 90

 

 80

 

 70

 

 drogi o szerokości jezdni 7,0 m

bez utwardzonych poboczy

 

 100

 

 90

 

 80

 

 70

 

 drogi o szerokości jezdni 6,0 m

z utwardzonymi poboczami

 

 90

 

 80

 

 70

 

 70

 

 drogi o szerokości jezdni 6,0 m

bez utwardzonych poboczy

 

 90

 

 80

 

 70

 

 60

 

 

2a) [7] na drodze o przekroju 2+1:

Vm = Vp + 20 km/h, przy czym Vm ≤ 110 km/h,

gdzie:

Vm – prędkość miarodajna [km/h],

Vp – prędkość projektowa [km/h],

3) na drodze na terenie zabudowy:

Vm = Vo+ 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,

Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,

gdzie:

Vm - prędkość miarodajna (km/h),

Vo - największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).

2. Prędkość miarodajna powinna być co najmniej równa prędkości projektowej drogi i nie większa od niej o więcej niż 20 km/h.

[7] § 13 ust. 1 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 17 lutego 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 329). Zmiana weszła w życie 25 marca 2015 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 1999-05-29 do 2015-03-24

[Prędkość miarodajna] 1. W wypadku dróg klasy G i dróg wyższych klas wprowadza się prędkość miarodajną, określaną w następujący sposób:

1) na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:

Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ³ 100 km/h,

Vm = Vp + 20 km/h przy Vp £ 80 km/h,

gdzie:

Vm - prędkość miarodajna (km/h),

Vp - prędkość projektowa (km/h),

2) na dwupasmowej drodze dwukierunkowej poza terenem zabudowy zgodnie z tabelą:

 

Krętość drogi (°/km)

 

 <80

 

 80-160

 

 161-240

 

 >240

 

Prędkość

miarodajna

(km/h)

 drogi klasy S o szerokości jezdni 7,5 m lub 7,0 m

 

 110

 

 100

 

 90

 

 80

 

 drogi o szerokości jezdni 7,0 m

z utwardzonymi poboczami

 

 110

 

 90

 

 80

 

 70

 

 drogi o szerokości jezdni 7,0 m

bez utwardzonych poboczy

 

 100

 

 90

 

 80

 

 70

 

 drogi o szerokości jezdni 6,0 m

z utwardzonymi poboczami

 

 90

 

 80

 

 70

 

 70

 

 drogi o szerokości jezdni 6,0 m

bez utwardzonych poboczy

 

 90

 

 80

 

 70

 

 60

 

 

3) na drodze na terenie zabudowy:

Vm = Vo+ 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,

Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,

gdzie:

Vm - prędkość miarodajna (km/h),

Vo - największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).

2. Prędkość miarodajna powinna być co najmniej równa prędkości projektowej drogi i nie większa od niej o więcej niż 20 km/h.