Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21
[Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo] 1. [56] Dodatkowy pas ruchu dla pojazdów skręcających w prawo może być stosowany tylko na wlocie drogi z pierwszeństwem przejazdu, przy czym warunek ten nie ma zastosowania do skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz typu rondo.
2. [57] (uchylony)
3. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, z zastrzeżeniem ust. 5, powinien mieć:
1) odcinek zmiany pasa ruchu o długości określonej w § 66 ust. 3 pkt 1;
2) [58] odcinek zwalniania o długości nie mniejszej niż określona w tabeli:
Prędkość |
Pochylenie |
Długość odcinka zwalniania (m) przy promieniu łuku skrętu w prawo2) (m) |
||||
≤10 |
11–15 |
16–20 |
21–30 |
>30 |
||
60 |
-4 |
35 |
30 |
25 |
20 |
10 |
-2 |
30 |
25 |
20 |
15 |
10 |
|
0 |
25 |
20 |
15 |
10 |
10 |
|
2 |
20 |
15 |
10 |
– |
– |
|
4 |
15 |
10 |
10 |
– |
– |
|
80 |
-4 |
70 |
65 |
60 |
55 |
50 |
-2 |
60 |
55 |
50 |
45 |
40 |
|
0 |
50 |
50 |
45 |
40 |
35 |
|
2 |
45 |
45 |
40 |
35 |
30 |
|
4 |
40 |
40 |
35 |
30 |
25 |
|
100 |
-4 |
120 |
115 |
110 |
105 |
95 |
-2 |
105 |
100 |
95 |
90 |
85 |
|
0 |
95 |
90 |
85 |
80 |
75 |
|
2 |
85 |
80 |
75 |
70 |
65 |
|
4 |
75 |
70 |
65 |
65 |
60 |
1) W przypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
2) W przypadku gdy na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów lub gdy skrzyżowanie wyposażone jest w sygnalizację świetlną, należy przyjąć długość odcinka zwalniania jak dla promienia łuku równego 10 m.
3) [59] odcinek akumulacji, gdy na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów lub gdy skrzyżowanie jest wyposażone w sygnalizację świetlną; długość odcinka akumulacji nie powinna być mniejsza niż 20 m.
4. Przy przebudowie albo remoncie skrzyżowania dopuszcza się zmniejszenie długości odcinka zmiany pasa ruchu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, do 15 m.
5. Jeżeli dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, o którym mowa w ust. 3, nie wymaga odcinka akumulacji i prędkość miarodajna drogi poza terenem zabudowy jest mniejsza niż 90 km/h, dopuszcza się stosowanie dodatkowego pasa w postaci klina o skosie nie większym niż 1 : 10 i długości od 30 m do 50 m.
[56] § 67 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
[57] § 67 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 25 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
[58] § 67 ust. 3 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
[59] § 67 ust. 3 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21
[Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo] 1. [56] Dodatkowy pas ruchu dla pojazdów skręcających w prawo może być stosowany tylko na wlocie drogi z pierwszeństwem przejazdu, przy czym warunek ten nie ma zastosowania do skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz typu rondo.
2. [57] (uchylony)
3. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, z zastrzeżeniem ust. 5, powinien mieć:
1) odcinek zmiany pasa ruchu o długości określonej w § 66 ust. 3 pkt 1;
2) [58] odcinek zwalniania o długości nie mniejszej niż określona w tabeli:
Prędkość |
Pochylenie |
Długość odcinka zwalniania (m) przy promieniu łuku skrętu w prawo2) (m) |
||||
≤10 |
11–15 |
16–20 |
21–30 |
>30 |
||
60 |
-4 |
35 |
30 |
25 |
20 |
10 |
-2 |
30 |
25 |
20 |
15 |
10 |
|
0 |
25 |
20 |
15 |
10 |
10 |
|
2 |
20 |
15 |
10 |
– |
– |
|
4 |
15 |
10 |
10 |
– |
– |
|
80 |
-4 |
70 |
65 |
60 |
55 |
50 |
-2 |
60 |
55 |
50 |
45 |
40 |
|
0 |
50 |
50 |
45 |
40 |
35 |
|
2 |
45 |
45 |
40 |
35 |
30 |
|
4 |
40 |
40 |
35 |
30 |
25 |
|
100 |
-4 |
120 |
115 |
110 |
105 |
95 |
-2 |
105 |
100 |
95 |
90 |
85 |
|
0 |
95 |
90 |
85 |
80 |
75 |
|
2 |
85 |
80 |
75 |
70 |
65 |
|
4 |
75 |
70 |
65 |
65 |
60 |
1) W przypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
2) W przypadku gdy na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów lub gdy skrzyżowanie wyposażone jest w sygnalizację świetlną, należy przyjąć długość odcinka zwalniania jak dla promienia łuku równego 10 m.
3) [59] odcinek akumulacji, gdy na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów lub gdy skrzyżowanie jest wyposażone w sygnalizację świetlną; długość odcinka akumulacji nie powinna być mniejsza niż 20 m.
4. Przy przebudowie albo remoncie skrzyżowania dopuszcza się zmniejszenie długości odcinka zmiany pasa ruchu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, do 15 m.
5. Jeżeli dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, o którym mowa w ust. 3, nie wymaga odcinka akumulacji i prędkość miarodajna drogi poza terenem zabudowy jest mniejsza niż 90 km/h, dopuszcza się stosowanie dodatkowego pasa w postaci klina o skosie nie większym niż 1 : 10 i długości od 30 m do 50 m.
[56] § 67 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
[57] § 67 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 25 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
[58] § 67 ust. 3 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
[59] § 67 ust. 3 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-01-29 do 2019-09-12 (Dz.U.2016.124 tekst jednolity)
[Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo ] 1. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo na skrzyżowaniu powinien być stosowany na:
1) wlocie drogi klasy S;
2) wlocie dwujezdniowej ulicy klasy GP;
3) wlocie drogi klasy GP lub G poza terenem zabudowy o prędkości miarodajnej większej niż 90 km/h.
2. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo może być także stosowany na wlotach dróg klasy GP i G innych niż wymienione w ust. 1 oraz dróg klasy Z, jeżeli wynika to z warunków organizacji i bezpieczeństwa ruchu.
3. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, z zastrzeżeniem ust. 5, powinien mieć:
1) odcinek zmiany pasa ruchu o długości określonej w § 66 ust. 3 pkt 1;
2) odcinek zwalniania o długości nie mniejszej niż określona w tabeli:
Prędkość |
Pochylenie |
Długość odcinka zwalniania (m) przy promieniu łuku skrętu w prawo2) (m) |
||||
≤10 |
11–15 |
16–20 |
21–30 |
>30 |
||
60 |
-4 |
35 |
30 |
25 |
20 |
10 |
-2 |
30 |
25 |
20 |
15 |
10 |
|
0 |
25 |
20 |
15 |
10 |
10 |
|
2 |
20 |
15 |
10 |
– |
– |
|
4 |
15 |
10 |
10 |
– |
– |
|
80 |
-4 |
70 |
65 |
60 |
55 |
50 |
-2 |
60 |
55 |
50 |
45 |
40 |
|
0 |
50 |
50 |
45 |
40 |
35 |
|
2 |
45 |
45 |
40 |
35 |
30 |
|
4 |
40 |
40 |
35 |
30 |
25 |
|
100 |
-4 |
120 |
115 |
110 |
105 |
95 |
-2 |
105 |
100 |
95 |
90 |
85 |
|
0 |
95 |
90 |
85 |
80 |
75 |
|
2 |
85 |
80 |
75 |
70 |
65 |
|
4 |
75 |
70 |
65 |
65 |
60 |
1) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
2) Jeżeli na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub skrzyżowanie jest wyposażone w sygnalizację świetlną, to należy przyjąć długość odcinka zwalniania jak dla promienia łuku równego 10 m.
3) odcinek akumulacji, jeśli skrzyżowanie jest wyposażone w sygnalizację świetlną lub na jego wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych; długość odcinka akumulacji powinna być określona zgodnie z wymaganiami, o których mowa w § 66 ust. 3 pkt 3.
4. Przy przebudowie albo remoncie skrzyżowania dopuszcza się zmniejszenie długości odcinka zmiany pasa ruchu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, do 15 m.
5. Jeżeli dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, o którym mowa w ust. 3, nie wymaga odcinka akumulacji i prędkość miarodajna drogi poza terenem zabudowy jest mniejsza niż 90 km/h, dopuszcza się stosowanie dodatkowego pasa w postaci klina o skosie nie większym niż 1 : 10 i długości od 30 m do 50 m.
Wersja archiwalna obowiązująca od 1999-05-29 do 2016-01-28
[Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo] 1. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo na skrzyżowaniu powinien być stosowany na:
1) wlocie drogi klasy S,
2) wlocie dwujezdniowej ulicy klasy GP,
3) wlocie drogi klasy GP lub G poza terenem zabudowy o prędkości miarodajnej większej niż 90 km/h.
2. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo może być także stosowany na wlotach dróg klasy GP i G innych niż wymienione w ust. 1 oraz dróg klasy Z, jeżeli wynika to z warunków organizacji i bezpieczeństwa ruchu.
3. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, z zastrzeżeniem ust. 5, powinien mieć:
1) odcinek zmiany pasa ruchu o długości określonej w § 66 ust. 3 pkt 1,
2) odcinek zwalniania o długości nie mniejszej niż określona w tabeli:
Prędkość miarodajna drogi1) (km/h) |
Pochylenie podłużne wlotu (%) |
Długość odcinka zwalniania (m) przy promieniu łuku skrętu w prawo2) (m)
|
||||
≤10
|
11-15
|
16-20
|
21-30
|
>30
|
||
60 |
-4
|
35
|
30
|
25
|
20
|
10
|
-2
|
30
|
25
|
20
|
15
|
10
|
|
0
|
25
|
20
|
15
|
10
|
10
|
|
2
|
20
|
15
|
10
|
-
|
-
|
|
4
|
15
|
10
|
10
|
-
|
-
|
|
80 |
-4
|
70
|
65
|
60
|
55
|
50
|
-2
|
60
|
55
|
50
|
45
|
40
|
|
0
|
50
|
50
|
45
|
40
|
35
|
|
2
|
45
|
45
|
40
|
35
|
30
|
|
4
|
40
|
40
|
35
|
30
|
25
|
|
100 |
-4
|
120
|
115
|
110
|
105
|
95
|
-2
|
105
|
100
|
95
|
90
|
85
|
|
0
|
95
|
90
|
85
|
80
|
75
|
|
2
|
85
|
80
|
75
|
70
|
65
|
|
4
|
75
|
70
|
65
|
65
|
60
|
1) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
2) Jeżeli na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub skrzyżowanie jest wyposażone w sygnalizację świetlną, to należy przyjąć długość odcinka zwalniania jak dla promienia łuku równego 10 m.
3) odcinek akumulacji, jeśli skrzyżowanie jest wyposażone w sygnalizację świetlną lub na jego wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych; długość odcinka akumulacji powinna być określona zgodnie z wymaganiami, o których mowa w § 66 ust. 3 pkt 3.
4. Przy przebudowie albo remoncie skrzyżowania dopuszcza się zmniejszenie długości odcinka zmiany pasa ruchu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, do 15 m.
5. Jeżeli dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, o którym mowa w ust. 3, nie wymaga odcinka akumulacji i prędkość miarodajna drogi poza terenem zabudowy jest mniejsza niż 90 km/h, dopuszcza się stosowanie dodatkowego pasa w postaci klina o skosie nie większym niż 1 : 10 i długości od 30 m do 50 m.