history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21

§ 67. [Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo] 1. [56] Dodatkowy pas ruchu dla pojazdów skręcających w prawo może być stosowany tylko na wlocie drogi z pierwszeństwem przejazdu, przy czym warunek ten nie ma zastosowania do skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz typu rondo.

2. [57] (uchylony)

3. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, z zastrzeżeniem ust. 5, powinien mieć:

1) odcinek zmiany pasa ruchu o długości określonej w § 66 ust. 3 pkt 1;

2) [58] odcinek zwalniania o długości nie mniejszej niż określona w tabeli:

Prędkość
miarodajna
drogi1) (km/h)

Pochylenie
podłużne wlotu
(%)

Długość odcinka zwalniania (m) przy promieniu łuku skrętu w prawo2) (m)

≤10

11–15

16–20

21–30

>30

60

-4

35

30

25

20

10

-2

30

25

20

15

10

0

25

20

15

10

10

2

20

15

10

4

15

10

10

80

-4

70

65

60

55

50

-2

60

55

50

45

40

0

50

50

45

40

35

2

45

45

40

35

30

4

40

40

35

30

25

100

-4

120

115

110

105

95

-2

105

100

95

90

85

0

95

90

85

80

75

2

85

80

75

70

65

4

75

70

65

65

60

1) W przypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.

2) W przypadku gdy na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów lub gdy skrzyżowanie wyposażone jest w sygnalizację świetlną, należy przyjąć długość odcinka zwalniania jak dla promienia łuku równego 10 m.

3) [59] odcinek akumulacji, gdy na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów lub gdy skrzyżowanie jest wyposażone w sygnalizację świetlną; długość odcinka akumulacji nie powinna być mniejsza niż 20 m.

4. Przy przebudowie albo remoncie skrzyżowania dopuszcza się zmniejszenie długości odcinka zmiany pasa ruchu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, do 15 m.

5. Jeżeli dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, o którym mowa w ust. 3, nie wymaga odcinka akumulacji i prędkość miarodajna drogi poza terenem zabudowy jest mniejsza niż 90 km/h, dopuszcza się stosowanie dodatkowego pasa w postaci klina o skosie nie większym niż 1 : 10 i długości od 30 m do 50 m.

[56] § 67 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

[57] § 67 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 25 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

[58] § 67 ust. 3 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

[59] § 67 ust. 3 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21

§ 67. [Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo] 1. [56] Dodatkowy pas ruchu dla pojazdów skręcających w prawo może być stosowany tylko na wlocie drogi z pierwszeństwem przejazdu, przy czym warunek ten nie ma zastosowania do skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz typu rondo.

2. [57] (uchylony)

3. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, z zastrzeżeniem ust. 5, powinien mieć:

1) odcinek zmiany pasa ruchu o długości określonej w § 66 ust. 3 pkt 1;

2) [58] odcinek zwalniania o długości nie mniejszej niż określona w tabeli:

Prędkość
miarodajna
drogi1) (km/h)

Pochylenie
podłużne wlotu
(%)

Długość odcinka zwalniania (m) przy promieniu łuku skrętu w prawo2) (m)

≤10

11–15

16–20

21–30

>30

60

-4

35

30

25

20

10

-2

30

25

20

15

10

0

25

20

15

10

10

2

20

15

10

4

15

10

10

80

-4

70

65

60

55

50

-2

60

55

50

45

40

0

50

50

45

40

35

2

45

45

40

35

30

4

40

40

35

30

25

100

-4

120

115

110

105

95

-2

105

100

95

90

85

0

95

90

85

80

75

2

85

80

75

70

65

4

75

70

65

65

60

1) W przypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.

2) W przypadku gdy na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów lub gdy skrzyżowanie wyposażone jest w sygnalizację świetlną, należy przyjąć długość odcinka zwalniania jak dla promienia łuku równego 10 m.

3) [59] odcinek akumulacji, gdy na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów lub gdy skrzyżowanie jest wyposażone w sygnalizację świetlną; długość odcinka akumulacji nie powinna być mniejsza niż 20 m.

4. Przy przebudowie albo remoncie skrzyżowania dopuszcza się zmniejszenie długości odcinka zmiany pasa ruchu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, do 15 m.

5. Jeżeli dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, o którym mowa w ust. 3, nie wymaga odcinka akumulacji i prędkość miarodajna drogi poza terenem zabudowy jest mniejsza niż 90 km/h, dopuszcza się stosowanie dodatkowego pasa w postaci klina o skosie nie większym niż 1 : 10 i długości od 30 m do 50 m.

[56] § 67 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

[57] § 67 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 25 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

[58] § 67 ust. 3 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

[59] § 67 ust. 3 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-01-29 do 2019-09-12    (Dz.U.2016.124 tekst jednolity)

§ 67. [Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo ] 1. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo na skrzyżowaniu powinien być stosowany na:

1) wlocie drogi klasy S;

2) wlocie dwujezdniowej ulicy klasy GP;

3) wlocie drogi klasy GP lub G poza terenem zabudowy o prędkości miarodajnej większej niż 90 km/h.

2. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo może być także stosowany na wlotach dróg klasy GP i G innych niż wymienione w ust. 1 oraz dróg klasy Z, jeżeli wynika to z warunków organizacji i bezpieczeństwa ruchu.

3. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, z zastrzeżeniem ust. 5, powinien mieć:

1) odcinek zmiany pasa ruchu o długości określonej w § 66 ust. 3 pkt 1;

2) odcinek zwalniania o długości nie mniejszej niż określona w tabeli:

Prędkość
miarodajna
drogi1) (km/h)

Pochylenie
podłużne wlotu
(%)

Długość odcinka zwalniania (m) przy promieniu łuku skrętu w prawo2) (m)

≤10

11–15

16–20

21–30

>30

60

-4

35

30

25

20

10

-2

30

25

20

15

10

0

25

20

15

10

10

2

20

15

10

4

15

10

10

80

-4

70

65

60

55

50

-2

60

55

50

45

40

0

50

50

45

40

35

2

45

45

40

35

30

4

40

40

35

30

25

100

-4

120

115

110

105

95

-2

105

100

95

90

85

0

95

90

85

80

75

2

85

80

75

70

65

4

75

70

65

65

60

1) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.

2) Jeżeli na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub skrzyżowanie jest wyposażone w sygnalizację świetlną, to należy przyjąć długość odcinka zwalniania jak dla promienia łuku równego 10 m.

3) odcinek akumulacji, jeśli skrzyżowanie jest wyposażone w sygnalizację świetlną lub na jego wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych; długość odcinka akumulacji powinna być określona zgodnie z wymaganiami, o których mowa w § 66 ust. 3 pkt 3.

4. Przy przebudowie albo remoncie skrzyżowania dopuszcza się zmniejszenie długości odcinka zmiany pasa ruchu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, do 15 m.

5. Jeżeli dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, o którym mowa w ust. 3, nie wymaga odcinka akumulacji i prędkość miarodajna drogi poza terenem zabudowy jest mniejsza niż 90 km/h, dopuszcza się stosowanie dodatkowego pasa w postaci klina o skosie nie większym niż 1 : 10 i długości od 30 m do 50 m.

Wersja archiwalna obowiązująca od 1999-05-29 do 2016-01-28

[Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo] 1. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo na skrzyżowaniu powinien być stosowany na:

1) wlocie drogi klasy S,

2) wlocie dwujezdniowej ulicy klasy GP,

3) wlocie drogi klasy GP lub G poza terenem zabudowy o prędkości miarodajnej większej niż 90 km/h.

2. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo może być także stosowany na wlotach dróg klasy GP i G innych niż wymienione w ust. 1 oraz dróg klasy Z, jeżeli wynika to z warunków organizacji i bezpieczeństwa ruchu.

3. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, z zastrzeżeniem ust. 5, powinien mieć:

1) odcinek zmiany pasa ruchu o długości określonej w § 66 ust. 3 pkt 1,

2) odcinek zwalniania o długości nie mniejszej niż określona w tabeli:

 

Prędkość

miarodajna

drogi1) (km/h)

Pochylenie

podłużne

wlotu (%)

 Długość odcinka zwalniania (m) przy promieniu łuku skrętu w prawo2) (m)

 

 ≤10

 

 11-15

 

 16-20

 

 21-30

 

 >30

 

60

 -4

 

 35

 

 30

 

 25

 

 20

 

 10

 

 -2

 

 30

 

 25

 

 20

 

 15

 

 10

 

 0

 

 25

 

 20

 

 15

 

 10

 

 10

 

 2

 

 20

 

 15

 

 10

 

 -

 

 -

 

 4

 

 15

 

 10

 

 10

 

 -

 

 -

 

80

 -4

 

 70

 

 65

 

 60

 

 55

 

 50

 

 -2

 

 60

 

 55

 

 50

 

 45

 

 40

 

 0

 

 50

 

 50

 

 45

 

 40

 

 35

 

 2

 

 45

 

 45

 

 40

 

 35

 

 30

 

 4

 

 40

 

 40

 

 35

 

 30

 

 25

 

100

 -4

 

 120

 

 115

 

 110

 

 105

 

 95

 

 -2

 

 105

 

 100

 

 95

 

 90

 

 85

 

 0

 

 95

 

 90

 

 85

 

 80

 

 75

 

 2

 

 85

 

 80

 

 75

 

 70

 

 65

 

 4

 

 75

 

 70

 

 65

 

 65

 

 60

 

1) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.

2) Jeżeli na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub skrzyżowanie jest wyposażone w sygnalizację świetlną, to należy przyjąć długość odcinka zwalniania jak dla promienia łuku równego 10 m.

3) odcinek akumulacji, jeśli skrzyżowanie jest wyposażone w sygnalizację świetlną lub na jego wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych; długość odcinka akumulacji powinna być określona zgodnie z wymaganiami, o których mowa w § 66 ust. 3 pkt 3.

4. Przy przebudowie albo remoncie skrzyżowania dopuszcza się zmniejszenie długości odcinka zmiany pasa ruchu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, do 15 m.

5. Jeżeli dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, o którym mowa w ust. 3, nie wymaga odcinka akumulacji i prędkość miarodajna drogi poza terenem zabudowy jest mniejsza niż 90 km/h, dopuszcza się stosowanie dodatkowego pasa w postaci klina o skosie nie większym niż 1 : 10 i długości od 30 m do 50 m.