history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21

§ 75. [Wymiary i zakres stosowania rond] [64] 1. Rondo należy projektować w taki sposób, aby zapewnić odgięcie torów ruchu pojazdów, wymuszające zmniejszenie prędkości. Typ i wymiary ronda, w zależności od klasy drogi, ustala się zgodnie z tabelą:

Klasa drogi

Typ ronda

Średnica wyspy środkowej

[m]

Zewnętrzna średnica ronda

[m]

D, L

mini

od 3 do 10

do 24

D, L, Z, G

małe

powyżej 10 do 28

powyżej 24 do 40

Z, G, GP, S*)

średnie

powyżej 28 do 50

powyżej 40 do 65

G, GP, S*)

duże

powyżej 50

powyżej 65

*) Tylko w przypadku, o którym mowa w § 55 ust. 2 pkt 2 lit. b tiret drugim.

2. Dopuszcza się stosowanie rond małych, średnich i dużych o kształcie zewnętrznej krawędzi i wyspy środkowej innych niż kołowy.

3. Wyspa środkowa ronda typu mini może być przejezdna lub częściowo przejezdna dla wszystkich pojazdów. Na rondach małych, średnich i dużych dopuszcza się zastosowanie takich rozwiązań projektowych, które umożliwią przejazd po wyspie środkowej wyłącznie pojazdom nienormatywnym.

[64] § 75 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 29 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21

§ 75. [Wymiary i zakres stosowania rond] [64] 1. Rondo należy projektować w taki sposób, aby zapewnić odgięcie torów ruchu pojazdów, wymuszające zmniejszenie prędkości. Typ i wymiary ronda, w zależności od klasy drogi, ustala się zgodnie z tabelą:

Klasa drogi

Typ ronda

Średnica wyspy środkowej

[m]

Zewnętrzna średnica ronda

[m]

D, L

mini

od 3 do 10

do 24

D, L, Z, G

małe

powyżej 10 do 28

powyżej 24 do 40

Z, G, GP, S*)

średnie

powyżej 28 do 50

powyżej 40 do 65

G, GP, S*)

duże

powyżej 50

powyżej 65

*) Tylko w przypadku, o którym mowa w § 55 ust. 2 pkt 2 lit. b tiret drugim.

2. Dopuszcza się stosowanie rond małych, średnich i dużych o kształcie zewnętrznej krawędzi i wyspy środkowej innych niż kołowy.

3. Wyspa środkowa ronda typu mini może być przejezdna lub częściowo przejezdna dla wszystkich pojazdów. Na rondach małych, średnich i dużych dopuszcza się zastosowanie takich rozwiązań projektowych, które umożliwią przejazd po wyspie środkowej wyłącznie pojazdom nienormatywnym.

[64] § 75 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 29 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-01-29 do 2019-09-12    (Dz.U.2016.124 tekst jednolity)

§ 75. [Wymiary i zakres stosowania rond ] Wymiary i zakres stosowania rond:

Typ ronda

Średnica wyspy środkowej (m)

Średnica zewnętrzna ronda (m)

Zakres stosowania

mini1)

3–5

mniejsza niż 22

osiedla

małe

10(5)–28(33,5)

26(22)–40(45)

drogi klasy GP2), G, Z i L: wloty do miast, strefy podmiejskie, osiedla miejskie, poza terenem zabudowy

średnie

28–50

41–65

drogi klasy GP2) i G: poza terenem zabudowy, strefy podmiejskie, wloty do miast

duże

większa niż 50

większa niż 65

drogi klasy S3), GP i G: poza terenem zabudowy

1) Wyspa środkowa przejezdna lub częściowo przejezdna.

2) W uzasadnionych wypadkach na drogach jednojezdniowych.

3) W uzasadnionych wypadkach na początku lub końcu drogi klasy S.

(...) Oznacza wartości dopuszczalne w uzasadnionych wypadkach.

Wersja archiwalna obowiązująca od 1999-05-29 do 2016-01-28

[Wymiary i zakres stosowania rond] Wymiary i zakres stosowania rond:

 

Typ ronda

 

 Średnica wyspy środkowej (m)

 Średnica zewnętrzna ronda (m)

 Zakres stosowania

 

mini1)

 

 3-5

 

 mniejsza niż 22

 

 osiedla

 

małe

 

 10(5)-28(33,5)

 

 26(22)-40(45)

 

 drogi klasy GP2), G, Z i L: wloty do miast, strefy podmiejskie, osiedla miejskie, poza terenem zabudowy

 

średnie

 

 28-50

 

 41-65

 

 drogi klasy GP2) i G: poza terenem zabudowy, strefy podmiejskie, wloty do miast

 

duże

 

 większa niż 50

 

 większa niż 65

 

 drogi klasy S3), GP i G: poza terenem zabudowy

 

1) Wyspa środkowa przejezdna lub częściowo przejezdna.

2) W uzasadnionych wypadkach na drogach jednojezdniowych.

3) W uzasadnionych wypadkach na początku lub końcu drogi klasy S.

(...) Oznacza wartości dopuszczalne w uzasadnionych wypadkach.