Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21
[Podział węzłów drogowych] 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujący podział węzłów:
1) bezkolizyjny typu WA – na którym nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane tylko jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu;
2) częściowo bezkolizyjny typu WB – na którym występuje przecinanie torów jazdy niektórych relacji na jednej z dróg; w ramach węzła funkcjonuje wówczas na tej drodze skrzyżowanie lub zespół skrzyżowań, jednak relacje o dominujących natężeniach są prowadzone bezkolizyjnie;
3) kolizyjny typu WC – na którym tylko jezdnie dróg krzyżują się w różnych poziomach, natomiast relacje skrętne na obu drogach odbywają się na skrzyżowaniach.
2. [68] Zakres stosowania węzłów, o których mowa w ust. 1, określono w tabeli:
Klasa drogi |
A |
S |
GP |
G |
Z |
A |
WA |
WA |
WA, WB |
WB, (WA) |
– |
S |
WA |
WA |
WA, WB |
WB, (WA) |
WB, (WA) |
GP |
WA, WB |
WA, WB |
WB, WA (WC) |
WB, (WC) |
WB, (WC) |
G |
WB, (WA) |
WB, (WA) |
WB, (WC) |
WB, (WC) |
WB, (WC) |
Z |
– |
WB, (WA) |
WB, (WC) |
WB, (WC) |
WB, WC |
Użyte w tabeli symbole oznaczają:
WA, WB, WC – typy węzłów,
(WA), (WC) – rozwiązania dopuszczalne wyjątkowo w uzasadnionych przypadkach.
[68] § 80 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 32 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21
[Podział węzłów drogowych] 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujący podział węzłów:
1) bezkolizyjny typu WA – na którym nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane tylko jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu;
2) częściowo bezkolizyjny typu WB – na którym występuje przecinanie torów jazdy niektórych relacji na jednej z dróg; w ramach węzła funkcjonuje wówczas na tej drodze skrzyżowanie lub zespół skrzyżowań, jednak relacje o dominujących natężeniach są prowadzone bezkolizyjnie;
3) kolizyjny typu WC – na którym tylko jezdnie dróg krzyżują się w różnych poziomach, natomiast relacje skrętne na obu drogach odbywają się na skrzyżowaniach.
2. [68] Zakres stosowania węzłów, o których mowa w ust. 1, określono w tabeli:
Klasa drogi |
A |
S |
GP |
G |
Z |
A |
WA |
WA |
WA, WB |
WB, (WA) |
– |
S |
WA |
WA |
WA, WB |
WB, (WA) |
WB, (WA) |
GP |
WA, WB |
WA, WB |
WB, WA (WC) |
WB, (WC) |
WB, (WC) |
G |
WB, (WA) |
WB, (WA) |
WB, (WC) |
WB, (WC) |
WB, (WC) |
Z |
– |
WB, (WA) |
WB, (WC) |
WB, (WC) |
WB, WC |
Użyte w tabeli symbole oznaczają:
WA, WB, WC – typy węzłów,
(WA), (WC) – rozwiązania dopuszczalne wyjątkowo w uzasadnionych przypadkach.
[68] § 80 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 32 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-01-29 do 2019-09-12 (Dz.U.2016.124 tekst jednolity)
[Podział węzłów drogowych] 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujący podział węzłów:
1) bezkolizyjny typu WA – na którym nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane tylko jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu;
2) częściowo bezkolizyjny typu WB – na którym występuje przecinanie torów jazdy niektórych relacji na jednej z dróg; w ramach węzła funkcjonuje wówczas na tej drodze skrzyżowanie lub zespół skrzyżowań, jednak relacje o dominujących natężeniach są prowadzone bezkolizyjnie;
3) kolizyjny typu WC – na którym tylko jezdnie dróg krzyżują się w różnych poziomach, natomiast relacje skrętne na obu drogach odbywają się na skrzyżowaniach.
2. Zakres stosowania węzłów, o których mowa w ust. 1, określono w tabeli:
Klasa drogi |
A |
S |
GP |
G |
A |
WA |
WA |
WA, WB |
(WB) |
S |
WA |
WA, WB |
WB, WC |
WB, WC |
GP |
WA, WB |
WB, WC |
WB, WC |
(WB, WC) |
G |
(WB) |
WB, WC |
(WB, WC) |
(WB, WC) |
Oznaczenia w tabeli:
WA, WB, WC – typ węzła,
(...) – Rozwiązanie dopuszczalne w uzasadnionych wypadkach.
Wersja archiwalna obowiązująca od 1999-05-29 do 2016-01-28
[Podział węzłów drogowych] 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujący podział węzłów:
1) bezkolizyjny typu WA - na którym nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane tylko jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu,
2) częściowo bezkolizyjny typu WB - na którym występuje przecinanie torów jazdy niektórych relacji na jednej z dróg; w ramach węzła funkcjonuje wówczas na tej drodze skrzyżowanie lub zespół skrzyżowań, jednak relacje o dominujących natężeniach są prowadzone bezkolizyjnie,
3) kolizyjny typu WC - na którym tylko jezdnie dróg krzyżują się w różnych poziomach, natomiast relacje skrętne na obu drogach odbywają się na skrzyżowaniach.
2. Zakres stosowania węzłów, o których mowa w ust. 1, określono w tabeli:
Klasa drogi
|
A
|
S
|
GP
|
G
|
A
|
WA
|
WA
|
WA, WB
|
(WB)
|
S
|
WA
|
WA, WB
|
WB, WC
|
WB, WC
|
GP
|
WA, WB
|
WB, WC
|
WB, WC
|
(WB, WC)
|
G
|
(WB)
|
WB, WC
|
(WB, WC)
|
(WB, WC)
|
Oznaczenia w tabeli:
WA, WB, WC - typ węzła,
(...) - Rozwiązanie dopuszczalne w uzasadnionych wypadkach.