history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21

Rozdział 14

Węzły drogowe

§ 80. [Podział węzłów drogowych] 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujący podział węzłów:

1) bezkolizyjny typu WA – na którym nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane tylko jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu;

2) częściowo bezkolizyjny typu WB – na którym występuje przecinanie torów jazdy niektórych relacji na jednej z dróg; w ramach węzła funkcjonuje wówczas na tej drodze skrzyżowanie lub zespół skrzyżowań, jednak relacje o dominujących natężeniach są prowadzone bezkolizyjnie;

3) kolizyjny typu WC – na którym tylko jezdnie dróg krzyżują się w różnych poziomach, natomiast relacje skrętne na obu drogach odbywają się na skrzyżowaniach.

2. [68] Zakres stosowania węzłów, o których mowa w ust. 1, określono w tabeli:

Klasa drogi

A

S

GP

G

Z

A

WA

WA

WA, WB

WB, (WA)

S

WA

WA

WA, WB

WB, (WA)

WB, (WA)

GP

WA, WB

WA, WB

WB, WA (WC)

WB, (WC)

WB, (WC)

G

WB, (WA)

WB, (WA)

WB, (WC)

WB, (WC)

WB, (WC)

Z

WB, (WA)

WB, (WC)

WB, (WC)

WB, WC

Użyte w tabeli symbole oznaczają:

WA, WB, WC – typy węzłów,

(WA), (WC) – rozwiązania dopuszczalne wyjątkowo w uzasadnionych przypadkach.

[68] § 80 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 32 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21

Rozdział 14

Węzły drogowe

§ 80. [Podział węzłów drogowych] 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujący podział węzłów:

1) bezkolizyjny typu WA – na którym nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane tylko jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu;

2) częściowo bezkolizyjny typu WB – na którym występuje przecinanie torów jazdy niektórych relacji na jednej z dróg; w ramach węzła funkcjonuje wówczas na tej drodze skrzyżowanie lub zespół skrzyżowań, jednak relacje o dominujących natężeniach są prowadzone bezkolizyjnie;

3) kolizyjny typu WC – na którym tylko jezdnie dróg krzyżują się w różnych poziomach, natomiast relacje skrętne na obu drogach odbywają się na skrzyżowaniach.

2. [68] Zakres stosowania węzłów, o których mowa w ust. 1, określono w tabeli:

Klasa drogi

A

S

GP

G

Z

A

WA

WA

WA, WB

WB, (WA)

S

WA

WA

WA, WB

WB, (WA)

WB, (WA)

GP

WA, WB

WA, WB

WB, WA (WC)

WB, (WC)

WB, (WC)

G

WB, (WA)

WB, (WA)

WB, (WC)

WB, (WC)

WB, (WC)

Z

WB, (WA)

WB, (WC)

WB, (WC)

WB, WC

Użyte w tabeli symbole oznaczają:

WA, WB, WC – typy węzłów,

(WA), (WC) – rozwiązania dopuszczalne wyjątkowo w uzasadnionych przypadkach.

[68] § 80 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 32 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-01-29 do 2019-09-12    (Dz.U.2016.124 tekst jednolity)

Rozdział 14

Węzły drogowe

§ 80. [Podział węzłów drogowych] 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujący podział węzłów:

1) bezkolizyjny typu WA – na którym nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane tylko jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu;

2) częściowo bezkolizyjny typu WB – na którym występuje przecinanie torów jazdy niektórych relacji na jednej z dróg; w ramach węzła funkcjonuje wówczas na tej drodze skrzyżowanie lub zespół skrzyżowań, jednak relacje o dominujących natężeniach są prowadzone bezkolizyjnie;

3) kolizyjny typu WC – na którym tylko jezdnie dróg krzyżują się w różnych poziomach, natomiast relacje skrętne na obu drogach odbywają się na skrzyżowaniach.

2. Zakres stosowania węzłów, o których mowa w ust. 1, określono w tabeli:

Klasa drogi

A

S

GP

G

A

WA

WA

WA, WB

(WB)

S

WA

WA, WB

WB, WC

WB, WC

GP

WA, WB

WB, WC

WB, WC

(WB, WC)

G

(WB)

WB, WC

(WB, WC)

(WB, WC)

 

Oznaczenia w tabeli:

WA, WB, WC – typ węzła,

(...) – Rozwiązanie dopuszczalne w uzasadnionych wypadkach.

Wersja archiwalna obowiązująca od 1999-05-29 do 2016-01-28

Rozdział 14

Węzły drogowe

§ 80. [Podział węzłów drogowych] 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujący podział węzłów:

1) bezkolizyjny typu WA - na którym nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane tylko jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu,

2) częściowo bezkolizyjny typu WB - na którym występuje przecinanie torów jazdy niektórych relacji na jednej z dróg; w ramach węzła funkcjonuje wówczas na tej drodze skrzyżowanie lub zespół skrzyżowań, jednak relacje o dominujących natężeniach są prowadzone bezkolizyjnie,

3) kolizyjny typu WC - na którym tylko jezdnie dróg krzyżują się w różnych poziomach, natomiast relacje skrętne na obu drogach odbywają się na skrzyżowaniach.

2. Zakres stosowania węzłów, o których mowa w ust. 1, określono w tabeli:

 

Klasa drogi

 

 A

 

 S

 

 GP

 

 G

 

A

 

 WA

 

 WA

 

 WA, WB

 

 (WB)

 

S

 

 WA

 

 WA, WB

 

 WB, WC

 

 WB, WC

 

GP

 

 WA, WB

 

 WB, WC

 

 WB, WC

 

 (WB, WC)

 

G

 

 (WB)

 

 WB, WC

 

 (WB, WC)

 

 (WB, WC)

 

Oznaczenia w tabeli:

WA, WB, WC - typ węzła,

(...) - Rozwiązanie dopuszczalne w uzasadnionych wypadkach.