history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2014-06-06

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (1), w szczególności jej art. 11,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2010/30/UE zobowiązuje Komisję do przyjęcia aktów delegowanych w sprawie etykietowania produktów związanych z energią przedstawiających znaczący potencjał oszczędności energii oraz znaczne rozbieżności, jeśli chodzi o poziomy wydajności przy równorzędnej funkcjonalności.

(2) Energia zużywana przez odkurzacze stanowi istotną część całkowitego zapotrzebowania na energię w Unii. Możliwości ograniczenia zużycia energii przez odkurzacze są znaczne.

(3) Odkurzacze do czyszczenia na mokro, do czyszczenia na mokro i sucho, automatyczne, przemysłowe, centralne, i akumulatorowe oraz froterki do podłóg i odkurzacze do pracy na zewnątrz posiadają szczególne cechy i w związku z tym należy je wyłączyć z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia.

(4) Informacje zamieszczone na etykiecie powinny być uzyskane przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych procedur pomiarowych z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarowych, w tym, jeżeli są dostępne, zharmonizowanych norm przyjętych przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej (2).

(5) Niniejsze rozporządzenie powinno określać jednolity wzór i treść etykiety dla odkurzaczy.

(6) Dodatkowo niniejsze rozporządzenie powinno określać wymogi w zakresie dokumentacji technicznej i kart dla odkurzaczy.

(7) Ponadto niniejsze rozporządzenie powinno precyzować wymogi w zakresie dostarczania informacji na potrzeby dowolnych form sprzedaży na odległość, reklam i technicznych materiałów promocyjnych dotyczących odkurzaczy.

(8) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w kontekście postępu technicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Przedmiot i zakres

1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi dotyczące etykietowania i dostarczania dodatkowych informacji o produktach w odniesieniu do zasilanych z sieci odkurzaczy elektrycznych, w tym odkurzaczy hybrydowych.

2. Niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do:

a) odkurzaczy do czyszczenia na mokro, do czyszczenia na mokro i sucho, akumulatorowych, automatycznych, przemysłowych i centralnych;

b) froterek do podłóg;

c) odkurzaczy do pracy na zewnątrz.

Artykuł 2

Definicje

Poza definicjami określonymi w art. 2 dyrektywy 2010/30/UE do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1. „odkurzacz” oznacza urządzenie usuwające zanieczyszczenia z oczyszczanych powierzchni przepływem powietrza wytworzonym przez podciśnienie we wnętrzu urządzenia;

2. „odkurzacz hybrydowy” oznacza odkurzacz, który może być zasilany zarówno sieciowo, jak i akumulatorowo;

3. „odkurzacz do czyszczenia na mokro” oznacza odkurzacz usuwający z danej powierzchni materiał suchy lub mokry (zanieczyszczenia) poprzez pokrycie czyszczonej powierzchni parą lub wodą z detergentem, a następnie usunięcie jej wraz z zanieczyszczeniami przepływem powietrza wytworzonym przez podciśnienie we wnętrzu urządzenia, łącznie z odkurzaczami powszechnie znanymi jako odkurzacze do czyszczenia metodą natrysku i ekstrakcji;

4. „odkurzacz do czyszczenia na mokro i sucho” oznacza odkurzacz przeznaczony do usuwania ponad 2,5 litra płynu, który jednocześnie posiada funkcję odkurzania na sucho;

5. „ odkurzacz do czyszczenia na sucho” oznacza odkurzacz przeznaczony do usuwania zanieczyszczeń głównie suchych (kurz, włókna, nitki), w tym rodzaje wyposażone w aktywną ssawkę z zasilaniem akumulatorowym;

6. „aktywna ssawka z zasilaniem akumulatorowym” oznacza głowicę czyszczącą wyposażoną w zasilane akumulatorowo urządzenie wibrujące ułatwiające usuwanie zanieczyszczeń;

7. „odkurzacz akumulatorowy” oznacza odkurzacz zasilany wyłącznie akumulatorowo;

8. „ odkurzacz automatyczny” oznacza odkurzacz akumulatorowy, który na określonym obszarze może działać bez udziału człowieka, składający się z części ruchomej oraz stacji dokującej lub innego wyposażenia wspomagającego jego działanie;

9. „odkurzacz przemysłowy” oznacza odkurzacz przeznaczony do wykorzystania w procesie produkcyjnym, przeznaczony do usuwania materiałów niebezpiecznych, przeznaczony do usuwania ciężkiego pyłu w przemyśle budowlanym, odlewniczym, wydobywczym lub spożywczym, przeznaczony do wykorzystania jako część maszyny lub narzędzia przemysłowego lub odkurzacz profesjonalny posiadający głowicę o szerokości przekraczającej 0,50 m;

10. „odkurzacz profesjonalny” oznacza odkurzacz do profesjonalnego utrzymania czystości przeznaczony do stosowania przez laików, personel sprzątający lub osoby świadczące usługi w zakresie sprzątania w biurach, sklepach, szpitalach i hotelach, zgodnie z oświadczeniem producenta w deklaracji zgodności przewidzianej w dyrektywie 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (3);

11. „odkurzacz centralny” oznacza odkurzacz ze stałym (nieruchomym) źródłem podciśnienia i przyłączami węży położonymi w stałych miejscach w budynku;

12. „froterka do podłóg” oznacza urządzenie elektryczne przeznaczone do ochrony, wygładzania lub nabłyszczania niektórych rodzajów podłóg, zwykle w połączeniu ze stosowaniem środków polerujących wcieranych przez urządzenie w podłogę i posiadające zwykle również dodatkową funkcję odkurzania;

13. „odkurzacz do pracy na zewnątrz” oznacza urządzenie przeznaczone do użytku na zewnątrz pomieszczeń do zbierania do pojemnika pozostałości, takich jak ścięta trawa i liście, za pomocą przepływu powietrza wytworzonego przez podciśnienie we wnętrzu urządzenia i które może zawierać urządzenia do rozdrabniania oraz funkcjonować jako dmuchawa;

14. „pełnowymiarowy odkurzacz akumulatorowy” oznacza odkurzacz zasilany akumulatorowo, który po pełnym naładowaniu może oczyścić 15 m2 powierzchni podłogi przy odkurzaniu z zastosowaniem 2 suwów podwójnych do każdej części podłogi bez doładowywania;

15. „odkurzacz z filtrem wodnym” oznacza odkurzacz do czyszczenia na sucho, w którym jako główny środek filtrujący stosuje się ponad 0,5 litra wody, przez którą przepuszczane jest zasysane powietrze i która zatrzymuje usunięty suchy materiał;

16. „odkurzacz domowy” oznacza odkurzacz przeznaczony do wykorzystania w gospodarstwach domowych lub w pracach domowych, zgodnie z oświadczeniem producenta w deklaracji zgodności przewidzianej w dyrektywie 2006/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (4);

17. „odkurzacz uniwersalny” oznacza odkurzacz dostarczany ze stałą lub co najmniej jedną wymienną ssawką przeznaczoną do czyszczenia zarówno dywanów, jak i podłóg twardych lub z co najmniej jedną wymienną ssawką przeznaczoną do czyszczenia dywanów i z co najmniej jedną wymienną ssawką przeznaczoną do czyszczenia podłóg twardych;

18. „odkurzacz do podłóg twardych” oznacza odkurzacz dostarczany ze stałą ssawką przeznaczoną specjalnie do czyszczenia podłóg twardych lub dostarczany wyłącznie z jedną lub wieloma wymiennymi ssawkami przeznaczonymi do czyszczenia podłóg twardych;

19. „odkurzacz do dywanów” oznacza odkurzacz dostarczany ze stałą ssawką przeznaczoną specjalnie do czyszczenia dywanów lub dostarczany wyłącznie z jedną lub wieloma wymiennymi ssawkami przeznaczonymi specjalnie do czyszczenia dywanów;

20. „odkurzacz równoważny” oznacza wprowadzony do obrotu model odkurzacza, którego mocy wejściowa, roczne zużycie energii, wskaźnik zbierania kurzu na dywanie i podłodze twardej, reemisja kurzu oraz poziom mocy akustycznej są takie same jak innego modelu odkurzacza wprowadzonego do obrotu pod innym numerem kodu handlowego przez tego samego producenta.

Artykuł 3

Obowiązki dostawców i harmonogram

1. Dostawcy dopilnowują, aby od dnia 1 września 2014 r.:

a) każdy odkurzacz był dostarczany wraz z drukowaną etykietą uwzględniającą format oraz informacje określone w załączniku II;

b) karta produktu określona w załączniku III była dostępna;

c) dokumentacja techniczna określona w załączniku IV była udostępniana na żądanie organom państw członkowskich oraz Komisji;

d) każda reklama konkretnego modelu odkurzacza uwzględniała klasę efektywności energetycznej, jeżeli reklama przedstawia informacje na temat zużycia energii lub ceny;

e) wszelkie techniczne materiały promocyjne dotyczące konkretnego modelu odkurzacza, które opisują jego szczegółowe parametry techniczne, uwzględniały klasę efektywności energetycznej tego modelu;

f) [1] dystrybutorom każdego modelu odkurzacza wprowadzonego do obrotu od dnia 1 stycznia 2015 r. z nowym identyfikatorem modelu udostępniono etykietę elektroniczną uwzględniającą format oraz informacje określone w załączniku II. Może ona również być udostępniona dystrybutorom innych modeli odkurzaczy;

g) [2] dystrybutorom każdego modelu odkurzacza wprowadzonego do obrotu od dnia 1 stycznia 2015 r. z nowym identyfikatorem modelu udostępniono elektroniczną kartę produktu określoną w załączniku III. Może ona również być udostępniona dystrybutorom innych modeli odkurzaczy.

2. Format etykiety określonej w załączniku II stosuje się zgodnie z następującym harmonogramem:

a) dla odkurzaczy wprowadzanych do obrotu od dnia 1 września 2014 r. etykiety są zgodne z etykietą 1 w załączniku II;

b) dla odkurzaczy wprowadzanych do obrotu od dnia 1 września 2017 r. etykiety są zgodne z etykietą 2 w załączniku II;

Artykuł 4

Obowiązki dystrybutorów

Dystrybutorzy dopilnowują, aby od dnia 1 września 2014 r.:

a) każdy model udostępniony w punkcie sprzedaży był opatrzony etykietą dostarczoną przez dostawców zgodnie z art. 3 umieszczoną na zewnątrz urządzenia lub zawieszoną na nim, tak aby była wyraźnie widoczna;

b) [3] odkurzacze oferowane na sprzedaż, do wypożyczenia lub w sprzedaży ratalnej użytkownikowi końcowemu, który nie może zobaczyć oferowanego produktu, jak określono w art. 7 dyrektywy 2010/30/UE, były wprowadzane do obrotu wraz z informacjami dostarczanymi przez dostawców zgodnie z załącznikiem V do niniejszego rozporządzenia. Jednak jeżeli oferta przedstawiana jest przez internet i udostępniono etykietę elektroniczną i elektroniczną kartę produktu zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. f) i g), zastosowanie mają przepisy załącznika VIII;

c) każda reklama konkretnego modelu odkurzacza zawierała odniesienie do klasy efektywności energetycznej, jeżeli reklama przedstawia informacje na temat zużycia energii lub ceny;

d) wszelkie techniczne materiały promocyjne dotyczące konkretnego modelu odkurzacza, które opisują jego szczegółowe parametry techniczne, zawierały oznaczenie klasy efektywności energetycznej tego modelu.

Artykuł 5

Metody pomiaru

Informacje, które należy dostarczyć na podstawie art. 3 i 4, uzyskuje się przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarów i obliczeń, z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarów i obliczeń zgodnie z załącznikiem VI.

Artykuł 6

Procedura weryfikacji na potrzeby nadzoru rynku

Państwa członkowskie stosują procedurę określoną w załączniku VII do oceny zgodności deklarowanej klasy efektywności energetycznej, klas skuteczności odkurzania, klasy reemisji kurzu, rocznego zużycie energii elektrycznej oraz poziomu mocy akustycznej.

Artykuł 7

Zmiany

Przed upływem pięciu lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja dokonuje jego przeglądu w kontekście postępu technicznego. Przegląd obejmuje w szczególności ocenę dopuszczalnych odchyleń na potrzeby weryfikacji, określonych w załączniku VII, możliwość objęcia zakresem niniejszego rozporządzenia pełnowymiarowych odkurzaczy akumulatorowych oraz możliwość stosowania metod pomiaru rocznego zużycia energii, wskaźnika zbierania kurzu i reemisji kurzu przy zbiorniku częściowo zapełnionym, a nie pustym.

Artykuł 8

Przepisy przejściowe

Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do odkurzaczy z filtrem wodnym od dnia 1 września 2017 r.

Artykuł 9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 maja 2013 r.

[1] Art. 3 lit. f) dodany przez art. 8 pkt 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 518/2014 z dnia 5 marca 2014 r. zmieniającego rozporządzenia delegowane Komisji (UE) nr 1059/2010, (UE) nr 1060/2010, (UE) nr 1061/2010, (UE) nr 1062/2010, (UE) nr 626/2011, (UE) nr 392/2012, (UE) nr 874/2012, (UE) nr 665/2013, (UE) nr 811/2013 i (UE) nr 812/2013 w odniesieniu do etykietowania produktów związanych z energią w internecie (Dz.Urz.UE L 147 z 17.05.2014, str. 1). Zmiana weszła w życie 6 czerwca 2014 r.

[2] Art. 3 lit. g) dodany przez art. 8 pkt 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 518/2014 z dnia 5 marca 2014 r. zmieniającego rozporządzenia delegowane Komisji (UE) nr 1059/2010, (UE) nr 1060/2010, (UE) nr 1061/2010, (UE) nr 1062/2010, (UE) nr 626/2011, (UE) nr 392/2012, (UE) nr 874/2012, (UE) nr 665/2013, (UE) nr 811/2013 i (UE) nr 812/2013 w odniesieniu do etykietowania produktów związanych z energią w internecie (Dz.Urz.UE L 147 z 17.05.2014, str. 1). Zmiana weszła w życie 6 czerwca 2014 r.

[3] Art. 4 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez art. 8 pkt 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 518/2014 z dnia 5 marca 2014 r. zmieniającego rozporządzenia delegowane Komisji (UE) nr 1059/2010, (UE) nr 1060/2010, (UE) nr 1061/2010, (UE) nr 1062/2010, (UE) nr 626/2011, (UE) nr 392/2012, (UE) nr 874/2012, (UE) nr 665/2013, (UE) nr 811/2013 i (UE) nr 812/2013 w odniesieniu do etykietowania produktów związanych z energią w internecie (Dz.Urz.UE L 147 z 17.05.2014, str. 1). Zmiana weszła w życie 6 czerwca 2014 r.

Wersja obowiązująca od 2014-06-06

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (1), w szczególności jej art. 11,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2010/30/UE zobowiązuje Komisję do przyjęcia aktów delegowanych w sprawie etykietowania produktów związanych z energią przedstawiających znaczący potencjał oszczędności energii oraz znaczne rozbieżności, jeśli chodzi o poziomy wydajności przy równorzędnej funkcjonalności.

(2) Energia zużywana przez odkurzacze stanowi istotną część całkowitego zapotrzebowania na energię w Unii. Możliwości ograniczenia zużycia energii przez odkurzacze są znaczne.

(3) Odkurzacze do czyszczenia na mokro, do czyszczenia na mokro i sucho, automatyczne, przemysłowe, centralne, i akumulatorowe oraz froterki do podłóg i odkurzacze do pracy na zewnątrz posiadają szczególne cechy i w związku z tym należy je wyłączyć z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia.

(4) Informacje zamieszczone na etykiecie powinny być uzyskane przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych procedur pomiarowych z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarowych, w tym, jeżeli są dostępne, zharmonizowanych norm przyjętych przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej (2).

(5) Niniejsze rozporządzenie powinno określać jednolity wzór i treść etykiety dla odkurzaczy.

(6) Dodatkowo niniejsze rozporządzenie powinno określać wymogi w zakresie dokumentacji technicznej i kart dla odkurzaczy.

(7) Ponadto niniejsze rozporządzenie powinno precyzować wymogi w zakresie dostarczania informacji na potrzeby dowolnych form sprzedaży na odległość, reklam i technicznych materiałów promocyjnych dotyczących odkurzaczy.

(8) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w kontekście postępu technicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Przedmiot i zakres

1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi dotyczące etykietowania i dostarczania dodatkowych informacji o produktach w odniesieniu do zasilanych z sieci odkurzaczy elektrycznych, w tym odkurzaczy hybrydowych.

2. Niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do:

a) odkurzaczy do czyszczenia na mokro, do czyszczenia na mokro i sucho, akumulatorowych, automatycznych, przemysłowych i centralnych;

b) froterek do podłóg;

c) odkurzaczy do pracy na zewnątrz.

Artykuł 2

Definicje

Poza definicjami określonymi w art. 2 dyrektywy 2010/30/UE do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1. „odkurzacz” oznacza urządzenie usuwające zanieczyszczenia z oczyszczanych powierzchni przepływem powietrza wytworzonym przez podciśnienie we wnętrzu urządzenia;

2. „odkurzacz hybrydowy” oznacza odkurzacz, który może być zasilany zarówno sieciowo, jak i akumulatorowo;

3. „odkurzacz do czyszczenia na mokro” oznacza odkurzacz usuwający z danej powierzchni materiał suchy lub mokry (zanieczyszczenia) poprzez pokrycie czyszczonej powierzchni parą lub wodą z detergentem, a następnie usunięcie jej wraz z zanieczyszczeniami przepływem powietrza wytworzonym przez podciśnienie we wnętrzu urządzenia, łącznie z odkurzaczami powszechnie znanymi jako odkurzacze do czyszczenia metodą natrysku i ekstrakcji;

4. „odkurzacz do czyszczenia na mokro i sucho” oznacza odkurzacz przeznaczony do usuwania ponad 2,5 litra płynu, który jednocześnie posiada funkcję odkurzania na sucho;

5. „ odkurzacz do czyszczenia na sucho” oznacza odkurzacz przeznaczony do usuwania zanieczyszczeń głównie suchych (kurz, włókna, nitki), w tym rodzaje wyposażone w aktywną ssawkę z zasilaniem akumulatorowym;

6. „aktywna ssawka z zasilaniem akumulatorowym” oznacza głowicę czyszczącą wyposażoną w zasilane akumulatorowo urządzenie wibrujące ułatwiające usuwanie zanieczyszczeń;

7. „odkurzacz akumulatorowy” oznacza odkurzacz zasilany wyłącznie akumulatorowo;

8. „ odkurzacz automatyczny” oznacza odkurzacz akumulatorowy, który na określonym obszarze może działać bez udziału człowieka, składający się z części ruchomej oraz stacji dokującej lub innego wyposażenia wspomagającego jego działanie;

9. „odkurzacz przemysłowy” oznacza odkurzacz przeznaczony do wykorzystania w procesie produkcyjnym, przeznaczony do usuwania materiałów niebezpiecznych, przeznaczony do usuwania ciężkiego pyłu w przemyśle budowlanym, odlewniczym, wydobywczym lub spożywczym, przeznaczony do wykorzystania jako część maszyny lub narzędzia przemysłowego lub odkurzacz profesjonalny posiadający głowicę o szerokości przekraczającej 0,50 m;

10. „odkurzacz profesjonalny” oznacza odkurzacz do profesjonalnego utrzymania czystości przeznaczony do stosowania przez laików, personel sprzątający lub osoby świadczące usługi w zakresie sprzątania w biurach, sklepach, szpitalach i hotelach, zgodnie z oświadczeniem producenta w deklaracji zgodności przewidzianej w dyrektywie 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (3);

11. „odkurzacz centralny” oznacza odkurzacz ze stałym (nieruchomym) źródłem podciśnienia i przyłączami węży położonymi w stałych miejscach w budynku;

12. „froterka do podłóg” oznacza urządzenie elektryczne przeznaczone do ochrony, wygładzania lub nabłyszczania niektórych rodzajów podłóg, zwykle w połączeniu ze stosowaniem środków polerujących wcieranych przez urządzenie w podłogę i posiadające zwykle również dodatkową funkcję odkurzania;

13. „odkurzacz do pracy na zewnątrz” oznacza urządzenie przeznaczone do użytku na zewnątrz pomieszczeń do zbierania do pojemnika pozostałości, takich jak ścięta trawa i liście, za pomocą przepływu powietrza wytworzonego przez podciśnienie we wnętrzu urządzenia i które może zawierać urządzenia do rozdrabniania oraz funkcjonować jako dmuchawa;

14. „pełnowymiarowy odkurzacz akumulatorowy” oznacza odkurzacz zasilany akumulatorowo, który po pełnym naładowaniu może oczyścić 15 m2 powierzchni podłogi przy odkurzaniu z zastosowaniem 2 suwów podwójnych do każdej części podłogi bez doładowywania;

15. „odkurzacz z filtrem wodnym” oznacza odkurzacz do czyszczenia na sucho, w którym jako główny środek filtrujący stosuje się ponad 0,5 litra wody, przez którą przepuszczane jest zasysane powietrze i która zatrzymuje usunięty suchy materiał;

16. „odkurzacz domowy” oznacza odkurzacz przeznaczony do wykorzystania w gospodarstwach domowych lub w pracach domowych, zgodnie z oświadczeniem producenta w deklaracji zgodności przewidzianej w dyrektywie 2006/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (4);

17. „odkurzacz uniwersalny” oznacza odkurzacz dostarczany ze stałą lub co najmniej jedną wymienną ssawką przeznaczoną do czyszczenia zarówno dywanów, jak i podłóg twardych lub z co najmniej jedną wymienną ssawką przeznaczoną do czyszczenia dywanów i z co najmniej jedną wymienną ssawką przeznaczoną do czyszczenia podłóg twardych;

18. „odkurzacz do podłóg twardych” oznacza odkurzacz dostarczany ze stałą ssawką przeznaczoną specjalnie do czyszczenia podłóg twardych lub dostarczany wyłącznie z jedną lub wieloma wymiennymi ssawkami przeznaczonymi do czyszczenia podłóg twardych;

19. „odkurzacz do dywanów” oznacza odkurzacz dostarczany ze stałą ssawką przeznaczoną specjalnie do czyszczenia dywanów lub dostarczany wyłącznie z jedną lub wieloma wymiennymi ssawkami przeznaczonymi specjalnie do czyszczenia dywanów;

20. „odkurzacz równoważny” oznacza wprowadzony do obrotu model odkurzacza, którego mocy wejściowa, roczne zużycie energii, wskaźnik zbierania kurzu na dywanie i podłodze twardej, reemisja kurzu oraz poziom mocy akustycznej są takie same jak innego modelu odkurzacza wprowadzonego do obrotu pod innym numerem kodu handlowego przez tego samego producenta.

Artykuł 3

Obowiązki dostawców i harmonogram

1. Dostawcy dopilnowują, aby od dnia 1 września 2014 r.:

a) każdy odkurzacz był dostarczany wraz z drukowaną etykietą uwzględniającą format oraz informacje określone w załączniku II;

b) karta produktu określona w załączniku III była dostępna;

c) dokumentacja techniczna określona w załączniku IV była udostępniana na żądanie organom państw członkowskich oraz Komisji;

d) każda reklama konkretnego modelu odkurzacza uwzględniała klasę efektywności energetycznej, jeżeli reklama przedstawia informacje na temat zużycia energii lub ceny;

e) wszelkie techniczne materiały promocyjne dotyczące konkretnego modelu odkurzacza, które opisują jego szczegółowe parametry techniczne, uwzględniały klasę efektywności energetycznej tego modelu;

f) [1] dystrybutorom każdego modelu odkurzacza wprowadzonego do obrotu od dnia 1 stycznia 2015 r. z nowym identyfikatorem modelu udostępniono etykietę elektroniczną uwzględniającą format oraz informacje określone w załączniku II. Może ona również być udostępniona dystrybutorom innych modeli odkurzaczy;

g) [2] dystrybutorom każdego modelu odkurzacza wprowadzonego do obrotu od dnia 1 stycznia 2015 r. z nowym identyfikatorem modelu udostępniono elektroniczną kartę produktu określoną w załączniku III. Może ona również być udostępniona dystrybutorom innych modeli odkurzaczy.

2. Format etykiety określonej w załączniku II stosuje się zgodnie z następującym harmonogramem:

a) dla odkurzaczy wprowadzanych do obrotu od dnia 1 września 2014 r. etykiety są zgodne z etykietą 1 w załączniku II;

b) dla odkurzaczy wprowadzanych do obrotu od dnia 1 września 2017 r. etykiety są zgodne z etykietą 2 w załączniku II;

Artykuł 4

Obowiązki dystrybutorów

Dystrybutorzy dopilnowują, aby od dnia 1 września 2014 r.:

a) każdy model udostępniony w punkcie sprzedaży był opatrzony etykietą dostarczoną przez dostawców zgodnie z art. 3 umieszczoną na zewnątrz urządzenia lub zawieszoną na nim, tak aby była wyraźnie widoczna;

b) [3] odkurzacze oferowane na sprzedaż, do wypożyczenia lub w sprzedaży ratalnej użytkownikowi końcowemu, który nie może zobaczyć oferowanego produktu, jak określono w art. 7 dyrektywy 2010/30/UE, były wprowadzane do obrotu wraz z informacjami dostarczanymi przez dostawców zgodnie z załącznikiem V do niniejszego rozporządzenia. Jednak jeżeli oferta przedstawiana jest przez internet i udostępniono etykietę elektroniczną i elektroniczną kartę produktu zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. f) i g), zastosowanie mają przepisy załącznika VIII;

c) każda reklama konkretnego modelu odkurzacza zawierała odniesienie do klasy efektywności energetycznej, jeżeli reklama przedstawia informacje na temat zużycia energii lub ceny;

d) wszelkie techniczne materiały promocyjne dotyczące konkretnego modelu odkurzacza, które opisują jego szczegółowe parametry techniczne, zawierały oznaczenie klasy efektywności energetycznej tego modelu.

Artykuł 5

Metody pomiaru

Informacje, które należy dostarczyć na podstawie art. 3 i 4, uzyskuje się przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarów i obliczeń, z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarów i obliczeń zgodnie z załącznikiem VI.

Artykuł 6

Procedura weryfikacji na potrzeby nadzoru rynku

Państwa członkowskie stosują procedurę określoną w załączniku VII do oceny zgodności deklarowanej klasy efektywności energetycznej, klas skuteczności odkurzania, klasy reemisji kurzu, rocznego zużycie energii elektrycznej oraz poziomu mocy akustycznej.

Artykuł 7

Zmiany

Przed upływem pięciu lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja dokonuje jego przeglądu w kontekście postępu technicznego. Przegląd obejmuje w szczególności ocenę dopuszczalnych odchyleń na potrzeby weryfikacji, określonych w załączniku VII, możliwość objęcia zakresem niniejszego rozporządzenia pełnowymiarowych odkurzaczy akumulatorowych oraz możliwość stosowania metod pomiaru rocznego zużycia energii, wskaźnika zbierania kurzu i reemisji kurzu przy zbiorniku częściowo zapełnionym, a nie pustym.

Artykuł 8

Przepisy przejściowe

Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do odkurzaczy z filtrem wodnym od dnia 1 września 2017 r.

Artykuł 9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 maja 2013 r.

[1] Art. 3 lit. f) dodany przez art. 8 pkt 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 518/2014 z dnia 5 marca 2014 r. zmieniającego rozporządzenia delegowane Komisji (UE) nr 1059/2010, (UE) nr 1060/2010, (UE) nr 1061/2010, (UE) nr 1062/2010, (UE) nr 626/2011, (UE) nr 392/2012, (UE) nr 874/2012, (UE) nr 665/2013, (UE) nr 811/2013 i (UE) nr 812/2013 w odniesieniu do etykietowania produktów związanych z energią w internecie (Dz.Urz.UE L 147 z 17.05.2014, str. 1). Zmiana weszła w życie 6 czerwca 2014 r.

[2] Art. 3 lit. g) dodany przez art. 8 pkt 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 518/2014 z dnia 5 marca 2014 r. zmieniającego rozporządzenia delegowane Komisji (UE) nr 1059/2010, (UE) nr 1060/2010, (UE) nr 1061/2010, (UE) nr 1062/2010, (UE) nr 626/2011, (UE) nr 392/2012, (UE) nr 874/2012, (UE) nr 665/2013, (UE) nr 811/2013 i (UE) nr 812/2013 w odniesieniu do etykietowania produktów związanych z energią w internecie (Dz.Urz.UE L 147 z 17.05.2014, str. 1). Zmiana weszła w życie 6 czerwca 2014 r.

[3] Art. 4 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez art. 8 pkt 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 518/2014 z dnia 5 marca 2014 r. zmieniającego rozporządzenia delegowane Komisji (UE) nr 1059/2010, (UE) nr 1060/2010, (UE) nr 1061/2010, (UE) nr 1062/2010, (UE) nr 626/2011, (UE) nr 392/2012, (UE) nr 874/2012, (UE) nr 665/2013, (UE) nr 811/2013 i (UE) nr 812/2013 w odniesieniu do etykietowania produktów związanych z energią w internecie (Dz.Urz.UE L 147 z 17.05.2014, str. 1). Zmiana weszła w życie 6 czerwca 2014 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2013-08-02 do 2014-06-05

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (1), w szczególności jej art. 11,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2010/30/UE zobowiązuje Komisję do przyjęcia aktów delegowanych w sprawie etykietowania produktów związanych z energią przedstawiających znaczący potencjał oszczędności energii oraz znaczne rozbieżności, jeśli chodzi o poziomy wydajności przy równorzędnej funkcjonalności.

(2) Energia zużywana przez odkurzacze stanowi istotną część całkowitego zapotrzebowania na energię w Unii. Możliwości ograniczenia zużycia energii przez odkurzacze są znaczne.

(3) Odkurzacze do czyszczenia na mokro, do czyszczenia na mokro i sucho, automatyczne, przemysłowe, centralne, i akumulatorowe oraz froterki do podłóg i odkurzacze do pracy na zewnątrz posiadają szczególne cechy i w związku z tym należy je wyłączyć z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia.

(4) Informacje zamieszczone na etykiecie powinny być uzyskane przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych procedur pomiarowych z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarowych, w tym, jeżeli są dostępne, zharmonizowanych norm przyjętych przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej (2).

(5) Niniejsze rozporządzenie powinno określać jednolity wzór i treść etykiety dla odkurzaczy.

(6) Dodatkowo niniejsze rozporządzenie powinno określać wymogi w zakresie dokumentacji technicznej i kart dla odkurzaczy.

(7) Ponadto niniejsze rozporządzenie powinno precyzować wymogi w zakresie dostarczania informacji na potrzeby dowolnych form sprzedaży na odległość, reklam i technicznych materiałów promocyjnych dotyczących odkurzaczy.

(8) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w kontekście postępu technicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Przedmiot i zakres

1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi dotyczące etykietowania i dostarczania dodatkowych informacji o produktach w odniesieniu do zasilanych z sieci odkurzaczy elektrycznych, w tym odkurzaczy hybrydowych.

2. Niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do:

a) odkurzaczy do czyszczenia na mokro, do czyszczenia na mokro i sucho, akumulatorowych, automatycznych, przemysłowych i centralnych;

b) froterek do podłóg;

c) odkurzaczy do pracy na zewnątrz.

Artykuł 2

Definicje

Poza definicjami określonymi w art. 2 dyrektywy 2010/30/UE do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1. „odkurzacz” oznacza urządzenie usuwające zanieczyszczenia z oczyszczanych powierzchni przepływem powietrza wytworzonym przez podciśnienie we wnętrzu urządzenia;

2. „odkurzacz hybrydowy” oznacza odkurzacz, który może być zasilany zarówno sieciowo, jak i akumulatorowo;

3. „odkurzacz do czyszczenia na mokro” oznacza odkurzacz usuwający z danej powierzchni materiał suchy lub mokry (zanieczyszczenia) poprzez pokrycie czyszczonej powierzchni parą lub wodą z detergentem, a następnie usunięcie jej wraz z zanieczyszczeniami przepływem powietrza wytworzonym przez podciśnienie we wnętrzu urządzenia, łącznie z odkurzaczami powszechnie znanymi jako odkurzacze do czyszczenia metodą natrysku i ekstrakcji;

4. „odkurzacz do czyszczenia na mokro i sucho” oznacza odkurzacz przeznaczony do usuwania ponad 2,5 litra płynu, który jednocześnie posiada funkcję odkurzania na sucho;

5. „ odkurzacz do czyszczenia na sucho” oznacza odkurzacz przeznaczony do usuwania zanieczyszczeń głównie suchych (kurz, włókna, nitki), w tym rodzaje wyposażone w aktywną ssawkę z zasilaniem akumulatorowym;

6. „aktywna ssawka z zasilaniem akumulatorowym” oznacza głowicę czyszczącą wyposażoną w zasilane akumulatorowo urządzenie wibrujące ułatwiające usuwanie zanieczyszczeń;

7. „odkurzacz akumulatorowy” oznacza odkurzacz zasilany wyłącznie akumulatorowo;

8. „ odkurzacz automatyczny” oznacza odkurzacz akumulatorowy, który na określonym obszarze może działać bez udziału człowieka, składający się z części ruchomej oraz stacji dokującej lub innego wyposażenia wspomagającego jego działanie;

9. „odkurzacz przemysłowy” oznacza odkurzacz przeznaczony do wykorzystania w procesie produkcyjnym, przeznaczony do usuwania materiałów niebezpiecznych, przeznaczony do usuwania ciężkiego pyłu w przemyśle budowlanym, odlewniczym, wydobywczym lub spożywczym, przeznaczony do wykorzystania jako część maszyny lub narzędzia przemysłowego lub odkurzacz profesjonalny posiadający głowicę o szerokości przekraczającej 0,50 m;

10. „odkurzacz profesjonalny” oznacza odkurzacz do profesjonalnego utrzymania czystości przeznaczony do stosowania przez laików, personel sprzątający lub osoby świadczące usługi w zakresie sprzątania w biurach, sklepach, szpitalach i hotelach, zgodnie z oświadczeniem producenta w deklaracji zgodności przewidzianej w dyrektywie 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (3);

11. „odkurzacz centralny” oznacza odkurzacz ze stałym (nieruchomym) źródłem podciśnienia i przyłączami węży położonymi w stałych miejscach w budynku;

12. „froterka do podłóg” oznacza urządzenie elektryczne przeznaczone do ochrony, wygładzania lub nabłyszczania niektórych rodzajów podłóg, zwykle w połączeniu ze stosowaniem środków polerujących wcieranych przez urządzenie w podłogę i posiadające zwykle również dodatkową funkcję odkurzania;

13. „odkurzacz do pracy na zewnątrz” oznacza urządzenie przeznaczone do użytku na zewnątrz pomieszczeń do zbierania do pojemnika pozostałości, takich jak ścięta trawa i liście, za pomocą przepływu powietrza wytworzonego przez podciśnienie we wnętrzu urządzenia i które może zawierać urządzenia do rozdrabniania oraz funkcjonować jako dmuchawa;

14. „pełnowymiarowy odkurzacz akumulatorowy” oznacza odkurzacz zasilany akumulatorowo, który po pełnym naładowaniu może oczyścić 15 m2 powierzchni podłogi przy odkurzaniu z zastosowaniem 2 suwów podwójnych do każdej części podłogi bez doładowywania;

15. „odkurzacz z filtrem wodnym” oznacza odkurzacz do czyszczenia na sucho, w którym jako główny środek filtrujący stosuje się ponad 0,5 litra wody, przez którą przepuszczane jest zasysane powietrze i która zatrzymuje usunięty suchy materiał;

16. „odkurzacz domowy” oznacza odkurzacz przeznaczony do wykorzystania w gospodarstwach domowych lub w pracach domowych, zgodnie z oświadczeniem producenta w deklaracji zgodności przewidzianej w dyrektywie 2006/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (4);

17. „odkurzacz uniwersalny” oznacza odkurzacz dostarczany ze stałą lub co najmniej jedną wymienną ssawką przeznaczoną do czyszczenia zarówno dywanów, jak i podłóg twardych lub z co najmniej jedną wymienną ssawką przeznaczoną do czyszczenia dywanów i z co najmniej jedną wymienną ssawką przeznaczoną do czyszczenia podłóg twardych;

18. „odkurzacz do podłóg twardych” oznacza odkurzacz dostarczany ze stałą ssawką przeznaczoną specjalnie do czyszczenia podłóg twardych lub dostarczany wyłącznie z jedną lub wieloma wymiennymi ssawkami przeznaczonymi do czyszczenia podłóg twardych;

19. „odkurzacz do dywanów” oznacza odkurzacz dostarczany ze stałą ssawką przeznaczoną specjalnie do czyszczenia dywanów lub dostarczany wyłącznie z jedną lub wieloma wymiennymi ssawkami przeznaczonymi specjalnie do czyszczenia dywanów;

20. „odkurzacz równoważny” oznacza wprowadzony do obrotu model odkurzacza, którego mocy wejściowa, roczne zużycie energii, wskaźnik zbierania kurzu na dywanie i podłodze twardej, reemisja kurzu oraz poziom mocy akustycznej są takie same jak innego modelu odkurzacza wprowadzonego do obrotu pod innym numerem kodu handlowego przez tego samego producenta.

Artykuł 3

Obowiązki dostawców i harmonogram

1. Dostawcy dopilnowują, aby od dnia 1 września 2014 r.:

a) każdy odkurzacz był dostarczany wraz z drukowaną etykietą uwzględniającą format oraz informacje określone w załączniku II;

b) karta produktu określona w załączniku III była dostępna;

c) dokumentacja techniczna określona w załączniku IV była udostępniana na żądanie organom państw członkowskich oraz Komisji;

d) każda reklama konkretnego modelu odkurzacza uwzględniała klasę efektywności energetycznej, jeżeli reklama przedstawia informacje na temat zużycia energii lub ceny;

e) wszelkie techniczne materiały promocyjne dotyczące konkretnego modelu odkurzacza, które opisują jego szczegółowe parametry techniczne, uwzględniały klasę efektywności energetycznej tego modelu.

2. Format etykiety określonej w załączniku II stosuje się zgodnie z następującym harmonogramem:

a) dla odkurzaczy wprowadzanych do obrotu od dnia 1 września 2014 r. etykiety są zgodne z etykietą 1 w załączniku II;

b) dla odkurzaczy wprowadzanych do obrotu od dnia 1 września 2017 r. etykiety są zgodne z etykietą 2 w załączniku II;

Artykuł 4

Obowiązki dystrybutorów

Dystrybutorzy dopilnowują, aby od dnia 1 września 2014 r.:

a) każdy model udostępniony w punkcie sprzedaży był opatrzony etykietą dostarczoną przez dostawców zgodnie z art. 3 umieszczoną na zewnątrz urządzenia lub zawieszoną na nim, tak aby była wyraźnie widoczna;

b) odkurzacze oferowane na sprzedaż, do wynajmu lub w sprzedaży ratalnej użytkownikowi końcowemu, który nie może zobaczyć oferowanego produktu, jak określono w art. 7 dyrektywy 2010/30/UE, były wprowadzane do obrotu wraz z informacjami dostarczanymi przez dostawców zgodnie z załącznikiem V do niniejszego rozporządzenia;

c) każda reklama konkretnego modelu odkurzacza zawierała odniesienie do klasy efektywności energetycznej, jeżeli reklama przedstawia informacje na temat zużycia energii lub ceny;

d) wszelkie techniczne materiały promocyjne dotyczące konkretnego modelu odkurzacza, które opisują jego szczegółowe parametry techniczne, zawierały oznaczenie klasy efektywności energetycznej tego modelu.

Artykuł 5

Metody pomiaru

Informacje, które należy dostarczyć na podstawie art. 3 i 4, uzyskuje się przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarów i obliczeń, z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarów i obliczeń zgodnie z załącznikiem VI.

Artykuł 6

Procedura weryfikacji na potrzeby nadzoru rynku

Państwa członkowskie stosują procedurę określoną w załączniku VII do oceny zgodności deklarowanej klasy efektywności energetycznej, klas skuteczności odkurzania, klasy reemisji kurzu, rocznego zużycie energii elektrycznej oraz poziomu mocy akustycznej.

Artykuł 7

Zmiany

Przed upływem pięciu lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja dokonuje jego przeglądu w kontekście postępu technicznego. Przegląd obejmuje w szczególności ocenę dopuszczalnych odchyleń na potrzeby weryfikacji, określonych w załączniku VII, możliwość objęcia zakresem niniejszego rozporządzenia pełnowymiarowych odkurzaczy akumulatorowych oraz możliwość stosowania metod pomiaru rocznego zużycia energii, wskaźnika zbierania kurzu i reemisji kurzu przy zbiorniku częściowo zapełnionym, a nie pustym.

Artykuł 8

Przepisy przejściowe

Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do odkurzaczy z filtrem wodnym od dnia 1 września 2017 r.

Artykuł 9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 maja 2013 r.