Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2009-10-06

Kontrakt menedżerski

Kontrakt menedżerski jest umową o świadczenie usług, zwaną też umową o zarządzanie. Należy do umów cywilnoprawnych nieuregulowanych w Kodeksie cywilnym, do których stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Osoba przyjmująca zlecenie, w zamian za wynagrodzenie wykonuje stałe czynności zarządu (zarządzanie przedsiębiorstwem) w imieniu i na rzecz oraz ryzyko zleceniodawcy.

Od umowy o pracę kontrakt menedżerski odróżnia brak elementu podporządkowania zleceniodawcy w zakresie wykonywanych czynności. Na tej podstawie często są zatrudniani członkowie zarządów spółek prawa handlowego.

W kontrakcie menedżerskim określa się przede wszystkim zakres czynności, wynagrodzenie menedżera, prawa i obowiązki stron. Często umieszcza się w nich również klauzulę o zakazie konkurencji. Ponadto, zdaniem organów podatkowych, typową cechą kontraktu jest kierowanie na jego podstawie zespołem ludzi i udział menedżera w wypracowanym przez niego zysku. Jeżeli zabraknie elementu zarządzania (koordynacji), samo świadczenie usług doradczych może nie wystarczyć, aby taką umowę zakwalifikować jako kontrakt menedżerski.

Kontrakt menedżerski jako źródło przychodów

Przychody uzyskane na podstawie kontraktu menedżerskiego są zaliczane przez przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Ma to kluczowe znaczenie przy rozpatrywaniu, jakim obciążeniom podatkowo-składkowym podlegają przychody uzyskiwane przez menedżera.

Działalność wykonywana osobiście obejmuje m.in. umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem oraz umowy o podobnym charakterze (umowa o świadczenie usług, umowa zlecenia, o dzieło), na podstawie których podatnik wykonuje czynności w zakresie zarządzania danym podmiotem. Wśród nich są także umowy, które zostały zawarte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem przychodów otrzymywanych przez osoby wchodzące w skład zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych - niezależnie od sposobu ich powołania (art. 13 pkt 9 ustawy o pdof).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00