Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.364.2023.1.MN

Dotyczy możliwości odliczenia ulgi prorodzinnej w stosunku do dziecka osiągającego dochody do momentu ukończenia przez nie 18 roku życia.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 30 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości odliczenia ulgi prorodzinnej w stosunku do dziecka osiągającego dochody do momentu ukończenia przez nie 18 roku życia.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wspólnie z mężem (była Pani w związku małżeńskim cały rok) przez cały 2020 rok wychowywała Pani trójkę uczących się dzieci: I. D. – PESEL (…) – 9 lat, D. D. - PESEL: (…) – 13 lat i K. S. - PESEL: (…) – 18 lat, które ukończyła (…) września 2020 r., dla której była Pani w 2020 roku opiekunem prawnym i pełniła Pani tę funkcję cały rok – posiada Pani orzeczenie sądowe.

Nie była Pani w 2020 r. matką ani opiekunem prawnym innych dzieci.

W stosunku do małoletnich dzieci w 2020 r. posiadała Pani wraz z mężem pełną władzę rodzicielską i ją Pani wraz z mężem wykonywała.

Wszystkie dzieci w 2020 roku mieszkały z Państwem i były na Państwa utrzymaniu.

Dzieci w 2020 roku nie były umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie.

Pani mąż w 2020 r. prowadził działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem, natomiast Pani w 2020 r. osiągnęła dochody wyłącznie z umowy zlecenia w wysokości (…) zł opodatkowane zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W 2020 r. nie prowadziła Pani działalności gospodarczej na zasadach ogólnych.

Dziecko – K. S. – pracowało na umowę zlecenie od 11 sierpnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. i osiągnęło przychód brutto za ten okres w wysokości (…) zł potwierdzony zaświadczeniem z dnia 10 czerwca 2021 r.

Do ukończenia 18 roku życia K. S. jako dziecko małoletnie uzyskała przychód brutto w wysokości (…) zł, a po uzyskaniu pełnoletności do końca 2020 roku uzyskała przychód brutto w wysokości (…) zł.

Od tych przychodów nie były pobierane i odprowadzane zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Pełnoletnie dziecko K. w 2020 roku nie zawarło związku małżeńskiego.

Dzieci małoletnie I. i D. w 2020 roku uczyły się w szkole podstawowej w (…), a dziecko K. w 2020 roku w szkole średniej (…).

Dzieci w 2020 roku nie otrzymywały ani zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego, ani renty socjalnej.

Ponadto dzieci ani Pani – nie prowadzili w 2020 roku działalności gospodarczej opodatkowanej stawką 19% lub na zasadach ryczałtu lub karty podatkowej i nie podlegali przepisom ustawy o podatku tonażowym lub ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

W dniu 12 marca 2021 r. złożyła Pani wstępnie przygotowane przez e-PIT, które Pani sprawdziła i zaakceptowała - rozliczenie roczne PIT-37 za 2020 rok, wybierając sposób opodatkowania indywidualnie, odliczając ulgę na troje dzieci, z tym, że na małoletnie dzieci po 12 m-cy, a na pełnoletnie dziecko za 9 miesięcy, czyli za okres do uzyskania pełnoletności.

Urząd Skarbowy w (…) w ramach czynności sprawdzających – nr sprawy (…) z dnia (…) 2021 r. zakwestionował odliczenie ulgi na pełnoletnie dziecko osiągające przychody zwolnione z powodu przekroczenia kwoty 3.089,00 zł i nakazał dokonanie korekty zeznania rocznego PIT-37 za 2020 rok i zwrotu kwoty (…) zł z należnymi odsetkami.

W dniu 23 czerwca 2021 r. dokonała Pani korekty zeznania rocznego PIT-37 za 2020 rok i zwróciła Pani ulgę za 9 miesięcy na trzecie dziecko wraz z należnymi odsetkami, co zakończyło czynności sprawdzające przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…).

Jednak po analizie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – art. 27f, broszury informacyjnej do załącznika PIT-0 składanego wraz z zeznaniem PIT-37 za 2020 rok oraz broszury informacyjnej – Krajowa Informacja Skarbowa wyjaśnia: Ulga prorodzinna za 2020 rok – nabrała Pani wątpliwości co do braku możliwości odliczenia ulgi prorodzinnej na trzecie dziecko za okres do ukończenia 18 roku życia.

Oświadcza Pani, że omawiany problem nie jest obecnie objęty postępowaniem podatkowym lub kontrolą podatkową.

Pytanie

Czy za 2020 rok przysługuje Pani prawo do odliczenia ulgi prorodzinnej za 9 m-cy do ukończenia 18 roku życia na uczące się dziecko – K. S., które po ukończeniu 18 roku życia uzyskało w 2020 roku przychody zwolnione w wysokości (…) zł przekraczające kwotę 3.089 zł?

Pani stanowisko w sprawie

Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej pozwoli Pani na prawidłową ocenę zaistniałej sytuacji podatkowej i zachowanie się zgodnie z przepisami podatkowymi.

W Pani ocenie, zgodnie z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na uczące się pełnoletnie dziecko przysługuje Pani ulga prorodzinna do końca września 2020 roku – za 9 m-cy, tj. do momentu osiągnięcia przez dziecko 18 lat. Za miesiące od października 2020 roku do grudnia 2020 roku ulga prorodzinna Pani nie przysługuje w związku z przekroczeniem przez pełnoletnie dziecko dochodu 3.089 zł.

Uważa Pani, że kryterium dochodowe pozbawiające ulgi prorodzinnej dotyczy dziecka pełnoletniego „będącego cały rok pełnoletnim”, natomiast brak jest takiego warunku w stosunku do dziecka małoletniego, czyli w tym roku, w którym dziecko kończy 18 lat (w Pani przypadku 2020 rok), obliczanie dochodu uzyskanego przez dziecko należy rozpocząć od dnia ukończenia przez nie 18 roku życia. Ulga prorodzinna rozliczana jest w systemie miesięcznym i w roku podatkowym, w którym dziecko kończy 18 lat powinna przysługiwać za okres do uzyskania pełnoletności.

W Pani przypadku zostały spełnione wszystkie warunki do skorzystania z ulgi prorodzinnej na trzecie dziecko.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Z uwagi na to, że przedmiotem Pani zapytania jest możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej za 2020 r., należy odnieść się do przepisów w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.

Zgodnie z przepisem art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zwartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 2 cytowanej ustawy:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1) jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a) pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b) niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2) dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3) trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a) 92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b) 166,67 zł na trzecie dziecko,

c) 225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Jak wynika z art. 27f ust. 2a ww. ustawy:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Na podstawie art. 27f ust. 2b powołanej ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Stosownie do treści art. 27f ust. 2c tej ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1) na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2) wstąpiło w związek małżeński.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ww. ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1) odpis aktu urodzenia dziecka;

2) zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3) odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4) zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Art. 27f ust. 6 wskazanej ustawy stanowi natomiast, że:

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Stosownie natomiast do art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.:

Od dochodów rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1) małoletnie,

2) bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3) do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub uzyskały przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej

- podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Z przytoczonych regulacji prawnych wynika, że w sytuacji, gdy oboje rodzice dysponują prawem wykonywania władzy rodzicielskiej i spełniają wymagania, o których mowa w powyższych przepisach, są uprawnienie do skorzystania z ulgi prorodzinnej na dzieci małoletnie i pełnoletnie.

Z informacji przedstawionych przez Panią wynika, że:

1.w 2020 r. sprawowała Pani wraz z mężem władzę rodzicielską w stosunku do trojga małoletnich dzieci, z których jedno uzyskało pełnoletność we wrześniu 2020 r.;

2.najstarsze dziecko uzyskało przychód z umowy zlecenia w wysokości (…) zł, z czego do ukończenia 18 roku życia był to przychód w wysokości (…) zł, a po uzyskaniu pełnoletności (…) zł.

Powzięła Pani wątpliwość, czy za 2020 r. przysługuje Pani prawo do odliczenia ulgi prorodzinnej za 9 miesięcy do ukończenia 18 roku życia przez córkę K., która w 2020 r. uzyskała dochód.

Należy zwrócić uwagę, że prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na dziecko, które uzyskuje dochód, ma znaczenie tylko i wyłącznie w przypadku dziecka pełnoletniego.

Ustawodawca dokładnie określił kwotę dochodów, jaką może uzyskać dziecko pełnoletnie, aby rodzic nie utracił prawa do zastosowania ulgi prorodzinnej. W roku podatkowym, który jest przedmiotem Pani zapytania, kwota ta wynosiła 3089 zł i dotyczyła ona dochodów podlegających opodatkowaniu przede wszystkim na zasadach ogólnych, a więc w szczególności z umowy o pracę, umów o dzieło, czy też zleceń.

W przypadku dziecka małoletniego, które nie ukończyło jeszcze 18 roku życia, sytuacja jest inna, bowiem dochody małoletnich dzieci w żaden sposób nie ograniczają prawa do ulgi prorodzinnej. Nie ma tu znaczenia wysokość zarobków uzyskanych przez dziecko małoletnie.

Wyjaśnić również należy, że przedmiotowa ulga prorodzinna rozliczana jest w systemie miesięcznym. Kwota przysługującego odliczenia uzależniona jest od liczby dzieci, na które w danym miesiącu przysługuje ulga. W trakcie roku podatkowego może bowiem dojść do zmiany wysokości kwoty przysługującej ulgi w poszczególnych miesiącach, z uwagi na jej utratę w odniesieniu do niektórych dzieci. Utrata ta może być spowodowana wieloma czynnikami, np. uzyskaniem przez pełnoletnie dziecko dochodów w kwocie przekraczającej limit określony w ustawie, zawarciem związku małżeńskiego przez dziecko, brakiem kontynuowania nauki przez dziecko itp. Dzieci, w odniesieniu do których w trakcie roku podatkowego utracone jest prawo do ulgi, od następnego miesiąca, kiedy prawo to jest utracone - nie są wliczane do łącznej ilości dzieci na które ulga ta przysługuje.

W analizowanej sprawie wskazała Pani, że najstarsze dziecko ukończyło 18 lat w dniu (…) września 2020 r. i do tego momentu uzyskało dochód w wysokości (…) zł, natomiast po ukończeniu pełnoletności uzyskało dochód w wysokości (…) zł.

Zatem fakt osiągnięcia przez Pani pełnoletnie dziecko (po ukończeniu pełnoletności) kwoty przekraczającej limit określony w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. 3089 zł – skutkowało utratą przez Panią w trakcie roku podatkowego prawa do odliczenia przedmiotowej ulgi w odniesieniu do najstarszego dziecka. Od miesiąca października 2020 r., tj. od miesiąca następującego po miesiącu uzyskania przez córkę pełnoletności nie przysługiwało już Pani prawo do ulgi na tę córkę.

Natomiast przysługiwało Pani prawo do odliczenia ulgi prorodzinnej w odniesieniu do córki za okres od stycznia do września 2020 r., tj. do miesiąca, w którym córka osiągnęła pełnoletność.

Wobec powyższego, Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00