Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 27 lutego 2013 r., sygn. II FSK 1326/11

Sąd nie jest organem III instancji w postępowaniu administracyjnym i nie może poddawać ocenie, czy dokonany przez organ administracji państwowej wybór jest słuszny, a zatem Sąd nie jest uprawniony do badania merytorycznej zasadności (celowości) decyzji administracyjnej; sąd nie rozstrzyga o tym, czy wybór podatku powinien być zaniechany. Takie rozstrzygnięcie należy jedynie do organów administracyjnych. Natomiast w pełnym zakresie zaskarżona decyzja podlega badaniu, co do jej zgodności z przepisami proceduralnymi.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Krzysztof Winiarski, Sędziowie: NSA Bogdan Lubiński, del. WSA Lidia Ciechomska-Florek (sprawozdawca), Protokolant Szymon Mackiewicz, po rozpoznaniu w dniu 27 lutego 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej J. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 25 lutego 2011 r. sygn. akt I SA/Lu 690/10 w sprawie ze skargi J. J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia 14 czerwca 2010 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia zaległości podatkowych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

J. J., dalej jako skarżący, pismem z 13 kwietnia 2011 r. złożył skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 25 lutego 2011 r. I SA/Lu 690/10. Wyrokiem tym Sąd oddalił skargę na decyzję Burmistrza Miasta R. w przedmiocie umorzenia zaległości podatkowych. Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia Sąd powołał art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270., dalej jako " p.p.s.a."). Zaskarżony wyrok wydany został w oparciu o przyjęty przez Sąd następujący stan faktyczny sprawy:

Skarżący, pismem z 16 lutego 2010 wystąpił do Burmistrza Miasta R. P. o umorzenie w całości zaległości z tytułu podatku od środków transportowych. Wyjaśnił, że zaległości powstały na skutek wyjątkowych i niezależnych od niego okoliczności. Poinformował, że 15 sierpnia 2006 r. została ogłoszona upadłość jego firmy a zarząd majątkiem przejął syndyk, który sprzedał cały majątek. W tym samym czasie pogorszył się też stan jego zdrowia. W 2008 r. skarżący przebył zawał serca, a następnie operacje chirurgiczne, co spowodowało, że jest niezdolny do podjęcia jakiejkolwiek pracy. Z powodu złego stanu zdrowia, skarżący zmuszony jest do ponoszenia wydatków związanych z częstymi pobytami w szpitalu, koniecznością zażywania leków, a także dojazdów na zabiegi, co pociąga za sobą duże wydatki. Ze względu na długie okresy oczekiwania na leczenie w publicznych zakładach opieki zdrowotnej skarżący zmuszony jest do korzystania z odpłatnej opieki medycznej. Do wniosku o umorzenie skarżący dołączył karty leczenia. Jedynym źródłem utrzymania skarżącego jest renta inwalidzka w wysokości 1.380 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00