Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 14 stycznia 2011 r., sygn. II OZ 1344/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Stojanowski po rozpoznaniu w dniu 14 stycznia 2011 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Rady Gminy G. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 22 listopada 2010 r., sygn. akt II SA/Ol 853/10 w przedmiocie przywrócenia terminu do wniesienia skargi w sprawie ze skargi A. F. na uchwałę Rady Gminy G. z dnia (...) kwietnia 2008 r., nr (...) w sprawie przejęcia przez Gminę G. obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych stałych postanawia: oddalić zażalenie.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 22 listopada 2010 r., sygn. akt II SA/Ol 853/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie przywrócił A. F. termin do wniesienia skargi na uchwałę Rady Gminy G. z dnia (...) kwietnia 2008 r., nr (...). W uzasadnieniu wskazano, iż jak wynika z akt sprawy skarżący pismem z dnia 16 kwietnia 2010 r. wezwał Radę Gminy G. do usunięcia naruszenia prawa kwestionowaną uchwałą. Zatem to od tej daty rozpoczął bieg termin do wniesienia skargi, o którym mowa w art. 53 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) - dalej: p.p.s.a., chyba że w tym terminie organ udzieli stronie odpowiedzi na wezwanie. Pismem z dnia 5 maja 2010 r. Przewodniczący Rady Gminy G. poinformował stronę, iż wezwanie do usunięcia naruszenia prawa będzie rozpoznawane na sesji Rady Gminy w dniu 10 czerwca 2010 r. Jednakże dopiero pismem z dnia 22 czerwca 2010 r. Przewodniczący Rady Gminy poinformował skarżącego o powziętym stanowisku Rady w sprawie kwestionowanej uchwały załączając odpis uchwały podjętej w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia prawa z dnia 10 czerwca 2010 r. Taki przebieg postępowania spowodował, iż Sąd pierwszej instancji dał wiarę wyjaśnieniom skarżącego, iż miał on uzasadnione powody przypuszczać, że organ udzieli mu odpowiedzi na złożone wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w terminie do 15 czerwca 2010 r. skoro uchwała w tej sprawie została podjęta w dniu 10 czerwca 2010 r. Gdyby organ zachował ten termin, to wówczas od otrzymanego stanowiska w sprawie skarżącemu przysługiwałby termin trzydziestu dni na wniesienie skargi do sądu administracyjnego. Opóźnienie w przekazaniu stanowiska Rady skutkowało tym, że skarżący bez swojej winy uchybił 60-dniowemu terminowi do wniesienia skargi, skoro w tym terminie nie otrzymał stanowiska Rady. W ocenie Sądu pierwszej instancji w takim stanie sprawy należało uznać, że skarżący uprawdopodobnił, że uchybienie terminu do złożenia skargi było niezawinione skoro pozostawał w uzasadnionym przekonaniu, że organ w jego przypadku udzieli mu odpowiedzi na wniesione wezwanie skoro sprawa ta miała być rozpoznawana na sesji w dniu 10 czerwca 2010 r. i tego też dnia podjęta została uchwała w przedmiocie nie uwzględnienia wniesionego wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00