Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2019 r., sygn. I FSK 388/18

W świetle art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług gmina ma obowiązek wskazać, w jakim zakresie nabyte przez nią towary i usługi służą do celów działalności gospodarczej.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Rudowski, Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia WSA del. Agnieszka Jakimowicz (sprawozdawca), Protokolant Jan Jaworski, po rozpoznaniu w dniu 9 lipca 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 22 listopada 2017 r. sygn. akt I SA/Op 365/17 w sprawie ze skargi Gminy B. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 lipca 2017 r. nr 0112-KDIL1-1.4012.206.2017.2.OA w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla interpretację indywidualną w całości, 3) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy B. kwotę 760 (słownie: siedemset sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 22 listopada 2017 r., sygn. akt I SA/Op 365/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu oddalił skargę Gminy B. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 lipca 2017 r. o nr 0112-KDIL1-1.4012.206.2017.2.OA w przedmiocie podatku od towarów i usług.

W uzasadnieniu przedmiotowego rozstrzygnięcia Sąd I instancji wskazał, że wnioskodawca w ramach przedstawionego przez siebie stanu faktycznego podał, iż w strukturze organizacyjnej gminy znajduje się Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej w B. (scentralizowany z gminą pod kontem rozliczeń podatkowych), poprzez który gmina wykonuje zadania własne o charakterze użyteczności publicznej polegające na bieżącym i nieprzerwanym zaspokajaniu zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, tj. w szczególności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania oraz oczyszczania ścieków. Gmina ponosi wydatki inwestycyjne związane z budową i modernizacją infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, która służy świadczeniu usług dostarczania wody i odprowadzania oraz oczyszczania ścieków zarówno do podmiotów zewnętrznych, jak i do siedzib jednostek budżetowych gminy oraz do Urzędu Gminy. Inwestycje te są finansowane zarówno ze środków własnych gminy jak i ze środków pozyskanych ze źródeł zewnętrznych. W szczególności gmina realizuje inwestycję pod nazwą: "Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości B." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa [...] na lata 2014-2020. Przedmiotowa infrastruktura wodno-kanalizacyjna, co do zasady jest i będzie wykorzystywana do świadczenia odpłatnych usług w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków i zaopatrzenia w wodę na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. do czynności, które zdaniem gminy podlegają opodatkowaniu. Przedmiotowa infrastruktura wodno-kanalizacyjna wykorzystywana jest i będzie przez gminę także na własne potrzeby, tj. na potrzeby funkcjonowania siedzib jednostek budżetowych gminy oraz budynku Urzędu Gminy (czynności niepodlegające opodatkowaniu). Ponadto, woda jest wykorzystywana do celów technologicznych związanych ze świadczonymi przez zakład usługami (w szczególności woda jest wykorzystywana przez zakład w procesie uzdatniania wody).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00