Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 5 września 2023 r., sygn. II GSK 752/20
Do zwolnienia przedsiębiorcy wykonującego transport drogowy z odpowiedzialności za naruszenie przepisów o transporcie drogowym konieczne jest wykazanie podjęcia w ramach organizacji przewozu wszystkich niezbędnych środków, w tym stosowanie dostępnych środków technicznych umożliwiających śledzenie ruchu pojazdu i jego konfrontowanie ze wskazaniami tachografu, a w konsekwencji dowiedzenie, że do naruszenia doszło na skutek obiektywnych, nadzwyczajnych i nieprzewidywalnych okoliczności, na które przedsiębiorca nie miał wpływu.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Mirosław Trzecki (spr.) sędzia del. WSA Marek Sachajko Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 5 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 listopada 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 1491/19 w sprawie ze skargi I.K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 9 maja 2019 r. nr BP.501.507.2019.1277.BL10.3014 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę; 3. zasądza od I.K. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 2.000 (dwa tysiące) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 21 listopada 2019 r., sygn. akt VI SA/Wa 1491/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi I.K., uchylił decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z 9 maja 2019 r. oraz poprzedzającą ją decyzję Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z 15 marca 2019 r. w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
W wyniku kontroli międzynarodowego transportu rzeczy przeprowadzonej 5 lutego 2019 r. w Suwałkach ustalono, że w należącym do I.K. (dalej "skarżący") pojeździe marki Daf o numerze rejestracyjnym [...] zainstalowano tachograf, który został przerobiony (zmanipulowany) – umożliwiając tym samym manipulację danymi zapisywanymi przez tachograf dotyczącymi aktywności kierowcy, a w szczególności czasu prowadzenia pojazdu oraz czasów wymaganych przerw i odpoczynków. W wyniku oględzin tachografu ustalono ponadto, iż nie wyświetlał on ekranu porównania dwóch sygnałów prędkości. Zgodnie z instrukcją producenta oznaczało to, iż funkcja odbioru sygnału z drugiego niezależnego czujnika ruchu (IMS) została wyłączona. Dodatkowo na serwisie tachografów, do którego skierowany został ww. pojazd, stwierdzono, że tak przerobiony czujnik ruchu wyłączał drugi niezależny sygnał ruchu IMS.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right