Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2008-09-22

Jak można uniknąć błędów w świadectwie pracy

W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest zobowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Mimo że katalog informacji, które mają znaleźć się w świadectwie pracy, został w sposób bardzo konkretny podany w przepisach, pracodawcy wciąż mają problemy z wydaniem prawidłowego świadectwa pracy i popełniają przy jego wystawianiu błędy. Jest to wynik tego, że wielu informacji, które jak się wydaje, powinny zostać uwzględnione w świadectwie, nie należy w nim zawierać lub powinny zostać zamieszczone w ograniczonym zakresie.

W świadectwie pracy należy podać m.in. informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego.

Wydanie świadectwa pracy

Pracodawca powinien wydać pracownikowi lub osobie przez niego upoważnionej na piśmie świadectwo pracy w ostatnim dniu obowiązywania umowy. Dopiero jeśli jest to niemożliwe, pracodawca powinien przesłać świadectwo pocztą, najlepiej listem poleconym, w terminie 7 dni od rozwiązania umowy o pracę.

Często jednak pracodawcy, mimo że pracownik w ostatnim dniu obowiązywania umowy o pracę jest obecny w pracy i zgłasza się po odbiór świadectwa lub nawet jest nieobecny, ale wysyła w tym celu upoważnioną osobę, uważają, że nie mają obowiązku wydania mu w tym dniu świadectwa pracy, gdyż mają na to 7 dni. Jest to błędne przekonanie. Dopiero gdy pracownik jest nieobecny ostatniego dnia w pracy i nie stawia się po odbiór świadectwa oraz nie wysyła w tym celu upoważnionej osoby, pracodawca musi wysłać świadectwo w terminie 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę.

Pracodawcy mają również kłopot z wydaniem świadectwa pracy, jeżeli umowa rozwiązuje się w dniu wolnym od pracy w zakładzie, np. w sobotę. W takim przypadku można wydać pracownikowi świadectwo pracy dzień wcześniej, np. w piątek. Nie jest to jednak obowiązkiem pracodawcy, ponieważ pierwszym dniem, w którym pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo, jest dzień rozwiązania umowy o pracę. Ponadto może się zdarzyć, że pracownik zachoruje w sobotę, która jest ostatnim dniem jego pracy. W takiej sytuacji pracodawca będzie musiał uwzględnić ten fakt w świadectwie pracy, a zatem w przypadku wydania świadectwa dzień wcześniej będzie musiał dokonać jego korekty. Najlepiej zatem poinformować pracownika, że ze względu na to, że wydanie świadectwa pracy w sobotę jest niemożliwe, ponieważ zakład wtedy nie funkcjonuje, będzie mógł odebrać świadectwo pracy w poniedziałek po rozwiązaniu umowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00