Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2008-10-08

Jak ustalać okres zasiłkowy

Prawidłowe liczenie okresu zasiłkowego przy ustalaniu prawa do świadczeń z tytułu niezdolności do pracy to bardzo trudna sprawa. Przed wypłatą świadczenia chorobowego pracodawca powinien ustalić, czy pracownikowi przysługuje prawo do tego świadczenia.

Obowiązek prawidłowego ustalenia okresu zasiłkowego ma płatnik świadczenia. Jeżeli okres zasiłkowy zostanie ustalony nieprawidłowo, to równocześnie o kwotę nienależnego świadczenia mogą zostać potrącone składki na ubezpieczenia społeczne. Na koncie płatnika powstanie niedopłata składek, którą należy uregulować razem z odsetkami.

(?) Nasz pracownik często choruje. W 2007 r. chorował w okresach od 22 sierpnia do 10 września i od 18 października do 7 grudnia, w 2008 r.: od 12 stycznia do 8 lutego, od 16 do 29 marca, od 18 kwietnia do 14 maja, od 5 lipca do 8 sierpnia. We wrześniu 2008 r. dostarczył nam kolejne zwolnienia łącznie na okres od 4 września do 3 października. Wszystkie zostały wystawione przez lekarzy z jednej przychodni, w której pracownik od dawna się leczy. Na kolejnych zwolnieniach nie ma kodu „A”. Czy powinniśmy wypłacić pracownikowi zasiłek chorobowy za cały okres zwolnienia? Z naszych obliczeń wynika, że 10 września 2008 r. wykorzysta 182 dni okresu zasiłkowego. Jeżeli nie będzie miał prawa do zasiłku chorobowego, czy przysługują mu jakieś świadczenia zamiast zasiłku?

Jeżeli okaże się, że wszystkie okresy niezdolności spowodowane są tym samym schorzeniem, będzie to jeden okres zasiłkowy. Tym samym od 11 września 2008 r. nie przysługuje pracownikowi zasiłek chorobowy. W tej sytuacji pracownik może wystąpić z wnioskiem o ustalenie prawa do świadczenia rehabilitacyjnego.

W pierwszej kolejności powinni Państwo ustalić, czy kolejne okresy niezdolności do pracy są spowodowane tym samym czy różnymi schorzeniami. To, że na kolejnych zwolnieniach nie ma kodu „A”, nie oznacza, że są to różne choroby. Na zwolnieniach lekarskich, które pracownicy dostarczają do zakładów pracy, nie jest wpisywany numer statystyczny chorób. Powinni więc Państwo poprosić pracownika o dostarczenie odpowiedniego zaświadczenia od lekarzy, którzy go leczą, stwierdzającego, czy są to niezdolności do pracy spowodowane tym samym czy różnymi schorzeniami. Jeżeli jednak z różnych przyczyn nie jest możliwe ustalenie prawidłowego okresu zasiłkowego, to powinni Państwo zwrócić się z prośbą o ustalenie okresu zasiłkowego do ZUS, w którym rozliczają się Państwo jako płatnicy składek.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00