Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2008-02-10

Likwidacja „starego portfela”

Kłopoty budżetowe były przyczyną obniżenia w 1993 r. ze 100% do 91% kwoty bazowej, stanowiącej podstawę obliczenia części socjalnej emerytur i rent (24% kwoty bazowej) oraz podstawy obliczenia podstawy wymiaru (wskaźnik wysokości świadczenia × kwota bazowa). W 1995 r. Trybunał Konstytucyjny uznał takie rozwiązanie za niezgodne z konstytucją, ale jego orzeczenie nie było ostateczne, ponieważ Sejm większością 2/3 głosów odrzucił niekorzystny dla finansów państwa wyrok.

Osoby, które uzyskały niższe świadczenie z powodu niższej kwoty bazowej, masowo składały pozwy do sądów o wyrównanie kwoty bazowej. ZUS, a następnie sądy, odrzucały pozwy, ponieważ nie było podstawy prawnej do przyjęcia wyższej kwoty bazowej. W świetle obowiązujących w latach 1993-1996 przepisów, ZUS ustalając podstawę wymiaru emerytury lub renty nie mógł przyjąć innej kwoty bazowej.

Nowelizacja ustawy emerytalnej

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00