Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2008-01-25

Jak prawidłowo rozwiązywać terminowe umowy o pracę

Rozwiązanie terminowych umów o pracę następuje w każdy sposób przewidziany przez Kodeks pracy. Do rozwiązania takich umów dochodzi na podstawie porozumienia stron, za wypowiedzeniem przez pracodawcę lub pracownika, bez wypowiedzenia (zarówno ze strony pracodawcy, jak i pracownika), z upływem czasu, na jaki umowa została zawarta, lub z dniem zakończenia pracy, dla której wykonania podpisano umowę.

Do terminowych umów o pracę zaliczamy umowy zawierane na okres próbny, na czas określony, na czas wykonywania określonej pracy. Szczególnym rodzajem umowy na czas określony jest umowa zawierana w celu konieczności zastąpienia pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, tzw. umowa na zastępstwo.

Umowy terminowe rozwiązujemy tylko wyżej wymienionymi sposobami. Oznacza to, że nie można ustalać np. w wewnątrzzakładowych przepisach innych sposobów rozwiązywania tych umów. Nie można także łączyć lub modyfikować poszczególnych sposobów rozwiązywania terminowych umów o pracę.

1. Porozumienie stron

Na mocy porozumienia stron można rozwiązać każdą terminową umowę o pracę. Przepisy nie zastrzegają dla tego trybu rozwiązania umowy żadnej szczególnej formy, ale najlepiej porozumienie stron zawrzeć w formie pisemnej. Nie ma wówczas żadnych wątpliwości, że do takiego rozwiązania umowy doszło oraz wiadomo, na jakich warunkach zostało zawarte. Porozumienie stron najlepiej sporządzić w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje pracownik, drugi natomiast zachowuje pracodawca. Rozwiązanie umowy w tym trybie może nastąpić zarówno z inicjatywy pracodawcy, jak i pracownika.

Rozwiązując umowę o pracę na zasadzie porozumienia stron należy przede wszystkim określić termin rozwiązania umowy. Termin ten może być ustalony w sposób dowolny. Można więc ustalić, że rozwiązanie umowy następuje w dniu zawarcia porozumienia stron lub np. dopiero po upływie 6 miesięcy od jego sporządzenia. Nie jest dopuszczalne ustalenie terminu rozwiązania umowy za porozumieniem stron z datą wsteczną od dnia jego zawarcia.

W porozumieniu stron nie trzeba podawać przyczyny rozwiązania umowy o pracę. Nie ma jednak przeszkód, aby ją podać. W praktyce najczęściej podaje się przyczynę rozwiązania umowy za porozumieniem stron, jeżeli wynika ona z przyczyn niedotyczących pracownika, np. z powodu likwidacji stanowiska pracy, reorganizacji zakładu. W przypadku pracodawców, którzy zatrudniają co najmniej 20 pracowników, określenie w ten sposób przyczyny rozwiązania umowy za porozumieniem stron powoduje obowiązek wypłacenia pracownikowi odprawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00