Porada
Kiedy pracownicy ponoszą odpowiedzialność materialną w stosunku do pracodawcy
W połowie roku przeprowadziliśmy w sklepie inwentaryzację, podczas której zostały ujawnione braki. Czy możemy obciążyć pracowników odpowiedzialnością za te braki? Czy możemy obciążyć również 2 byłych pracowników, którzy odeszli z pracy, zanim została przeprowadzona inwentaryzacja?
PROBLEM
RADA
Od obecnie pracujących i byłych pracowników mogą Państwo żądać odszkodowania, jeżeli w wyniku niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych wyrządzili szkodę np. w postaci braków w towarze z własnej winy. Odszkodowania mogą Państwo dochodzić w drodze ugody, a w razie braku porozumienia - w procesie przed sądem pracy.
UZASADNIENIE
Aby otrzymać od pracowników odszkodowania za poniesione straty, powinni Państwo udowodnić, że braki te powstały z winy pracowników (art. 116 Kodeksu pracy). Taka sytuacja występuje wówczas, gdy pracownik umyślnie lub nieumyślnie narusza swoje obowiązki pracownicze, np. bierze towar ze sklepu nie płacąc za niego, niedbale obchodzi się z towarem lub przechowuje towar w nieodpowiednim miejscu, doprowadzając do jego uszkodzenia lub zniszczenia. Pracownik nie poniesie odpowiedzialności, gdy nie można mu dowieść winy.
Gdy pracownicy spowodowali braki nieumyślnie, tzn. nie mieli takiego zamiaru, odpowiadają tylko za część szkody stosownie do przyczynienia się do niej i stopnia winy. Każdy z pracowników odpowiada tylko za swoje postępowanie. Czasami zdarza się, że nie można udowodnić stopnia winy poszczególnym pracownikom oraz tego, w jakim stopniu każdy z nich przyczynił się do powstania szkody. Wówczas pracownicy odpowiadają za szkodę w częściach równych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right